Jag aktualiserar denna tråd. På vårt kolonilottsområde har vi i år stora problem med kaniner, det började för ett par år sedan och har blivit större för varje år. Det började med gräslök, jordgubbsplantor och allt tidigt grönt i maj. Jag tänkte att när det finns annan mant, så bryr de väl sig inte om kolonilotterna, men där hade jag fel. Igår såg jag att en hel rad lökblast var kapad, alla ärtorna som nyss kommit upp ätna samt några bönor. De lotterna som satt upp halvmeterhögt staket har klarat sig från påhälsning tänkte jag skulle slippa det då det är en dryg kostnad speciellt pålarna. Fick besök av en person från det närbelägna villaområdet, som erbjöd sig att sätta ut en fälla vilket jag tyckte var en bra idé. Han ville dock veta vem som ägde marken och vad han skulle göra med de infångade kaninerna, avliva dem eller släppa ut dem på ett annat ställe.
Själv jobbar jag hårt med att klippa mördarsniglar på området - lämnar över kaninproblemet till någon annan bara jag har något bra tips att lämna.
|