CITAT (Jubbe063 @ 29-06-2014, 11:50)

Så uppgiven du låter. Klart inget kan hända om man inte försöker. Men visst kan man ju säga som du att det fungerar inte så, rycka på axlarna och fortsätta som vanligt med diskriminering, rashat, förföljelse, krig och orättvisor. Eller så ser man på hur det tidigare gått i historien, drar lärdom av det och försöker göra annorlunda. Kanske går det bättre, kanske inte, men då har man i alla fall gjort ett försök till förändring istället för att ge upp.
Går ju inte att lägga sig ner och dö bara för att det är svårt.
Du har ingen teori varför det aldrig har och aldrig kommer att fungera enl. din vackra vision.
Jo så här tror jag att det är, "Mina barn är viktigare för mig än andras barn" dvs. människans inneboende instinkt att se till sig själv och till de sina i första hand.
Man kan också kalla det egoism, något som är viktigt/helt nödvändigt för människans överlevnad.
Sen är det väl så att egoism yttrar sig på olika sätt, alla vill ju må bra och för somliga är det viktigt att känna sig "goda" och då kan det till och med räcka att skänka ett par tjugor till någon rumänsk tiggare.
Gita