Ok, tack men jag är otroligt oerfaren på detta med frukter/grönsaker. har stort intresse men vill undvika nybörjarfel som tex när jag tog sticklingar från min bananplanta vilket resulterade att den naturligtvis dog.
Jag ska alltså inte livnära mig på detta men vill odla massor till mig och till familjen (ja o säkert till grannarna och dom andra i byn...)
Tex står det på paketet till bifftomater "Hög groningstemperatur är viktig (det är absolut inget problem). Odla sedan svalare".
Vad händer om det inte går med "svalare"? Det är sällan under 25 även på natten. Ska jag kompensera med mer skugga på dagen?
Läste i en tråd här att (nu kan jag ha fel för mitt minne är inte som det borde;) ) att just tomater ska inte ha så mycket sol för då växer dom så snabbt så stammen blir klen
På "Odla med P1" hörde jag om att "guldvattnet" ska vara fantastiskt.
Jag har ingen möjlighet att knalla in på tex Bauhaus o köpa plantjord. Allt handlar om "back to basics". Därför vill jag mjölka er på era kunskaper så jag slipper göra misstag som kostar månader i tid på fruktlösa eller missbildade plantor.
Min tanke på att förbättra den konstiga "jorden" som liknar sand (hård som sten när torr och dynging, inte lerig när blöt) är att blanda upp den med fibrer från kokosnötens yttre skal. Har hört att dessa fibrer har egenskaper såsom att behålla fukt. Det borde göra jorden mer "fluffig" typ hemmagjord torv:).
När det kommer till gödning så är jag osäker. När jag bodde på landet i Skåne så kom en bonde och tömde vår (och andras) 2 kammar brunn. Sen såg jag honom dumpa allt på ett fält och plöjde ner det. Då har det juh inte sk "bränt" vad det nu innebär.
Kan jag ta min eller grisars avföring o blanda med jorden direkt, o i så fall i vilka proportioner ( i % jord v naturgödning)?
Vi är på en nivå att återvinna naturliga och nära resurser.
Att hålla koll på PH't är tydligen viktigt. Ska köpa en PH mätare för att hålla koll på jorden. Men åter igen, jag vet inte vilket värde som är optimalt.
Andra fröer som jag handlar billigt nu och ska ha med mig är morötter (tre olika sorter), blomkål, broccoli, olika sorters tomater, olika örter, lök och några blommor. Kanske om jag kan få en barrotad ros från
Flora Linnea såhär off season.
Vill ni ha fröer från Thailand så kan jag skicka med brev till er. Har några påsar hemma nu om ngn vill ha. Chili (naturligtvis), konstig majs (mest vit med bruna inslag), hairy basil.
Vill inte ha betalt för dessa, bättre ngn som är intresserad kan odla dom. Åker i September och det finns ingen anledning att ta med dom tbx dit;)
Jösses vad jag skrivit! Säkert ingen som orkar läsa:/