Citydjungel
Tjabba!
Det finns en enorm kunskap här på forumet. Jag har kollat runt och lärt mig en del men jag har en kanske udda fråga med tanke på att allt är baserat på Svenska klimatzoner.

Jag åker tbx till Thailand i höst (september) med massor av fröer av bla paprika. Det är fröer av röd och gul paprika som jag sparat. Vid en test så fick jag 80% av fröerna att gro. Nu har jag 2000+ fröer sparade så ngn borde växa till sig;)
Har även morot, örter och annat som jag handlat i fröpåsar. Tomater är oxå en superintressant planta.

Så, vad har ni för erfarenhet av paprika? Sol, värme, vatten, jord, PH?
Jag lär juh inte behöva växthus för värmens skull;)
Vist, jag huttrade en februarimorgon när det var 19 grader på kvicksilvret, men kallare än så blir det inte.

Samma gäller för tomater. Sol/skugga/halvskugga med beaktning att solen är het på dagarna.

Vilken gödning?
Har läst att "guldvatten" (kiss utblandat med vatten) ska vara superbra.
Har tillgång till grisbajs (och mitt eget bajs) men det ska väl "bränna" innan man använder i jorden? Har dock inte riktigt koll på vad "bränna" innebär:/
Mosade majskolvar och aska finns oxå att tillgå. Denna blandning gjorde att mina limeträd växte som på anabola stereoider! Alla i byn pratade om "svenskens" limeträd:)

Tanken är att grönsakerna ska växa väl, utan att köpa konstgödning. Ett lokalt kretslopp vill säga.

Frågan är: Tål våra växter detta klimat? Ska jag placera dom i skugga, halvsol eller var?

Vänligen dela med er med era erfarenheter
Citydjungel
Ingen med erfarenheter? blush.gif
Piccante
Jag tror inte du kommer ha några problem med att odla paprika i Thailand så du behöver nog inte tänka på något speciellt.
Citydjungel
Ok, tack men jag är otroligt oerfaren på detta med frukter/grönsaker. har stort intresse men vill undvika nybörjarfel som tex när jag tog sticklingar från min bananplanta vilket resulterade att den naturligtvis dog.
Jag ska alltså inte livnära mig på detta men vill odla massor till mig och till familjen (ja o säkert till grannarna och dom andra i byn...)

Tex står det på paketet till bifftomater "Hög groningstemperatur är viktig (det är absolut inget problem). Odla sedan svalare".
Vad händer om det inte går med "svalare"? Det är sällan under 25 även på natten. Ska jag kompensera med mer skugga på dagen?

Läste i en tråd här att (nu kan jag ha fel för mitt minne är inte som det borde;) ) att just tomater ska inte ha så mycket sol för då växer dom så snabbt så stammen blir klen

På "Odla med P1" hörde jag om att "guldvattnet" ska vara fantastiskt.

Jag har ingen möjlighet att knalla in på tex Bauhaus o köpa plantjord. Allt handlar om "back to basics". Därför vill jag mjölka er på era kunskaper så jag slipper göra misstag som kostar månader i tid på fruktlösa eller missbildade plantor.

Min tanke på att förbättra den konstiga "jorden" som liknar sand (hård som sten när torr och dynging, inte lerig när blöt) är att blanda upp den med fibrer från kokosnötens yttre skal. Har hört att dessa fibrer har egenskaper såsom att behålla fukt. Det borde göra jorden mer "fluffig" typ hemmagjord torv:).
När det kommer till gödning så är jag osäker. När jag bodde på landet i Skåne så kom en bonde och tömde vår (och andras) 2 kammar brunn. Sen såg jag honom dumpa allt på ett fält och plöjde ner det. Då har det juh inte sk "bränt" vad det nu innebär.
Kan jag ta min eller grisars avföring o blanda med jorden direkt, o i så fall i vilka proportioner ( i % jord v naturgödning)?
Vi är på en nivå att återvinna naturliga och nära resurser.

Att hålla koll på PH't är tydligen viktigt. Ska köpa en PH mätare för att hålla koll på jorden. Men åter igen, jag vet inte vilket värde som är optimalt.

Andra fröer som jag handlar billigt nu och ska ha med mig är morötter (tre olika sorter), blomkål, broccoli, olika sorters tomater, olika örter, lök och några blommor. Kanske om jag kan få en barrotad ros från Flora Linnea såhär off season.

Vill ni ha fröer från Thailand så kan jag skicka med brev till er. Har några påsar hemma nu om ngn vill ha. Chili (naturligtvis), konstig majs (mest vit med bruna inslag), hairy basil.
Vill inte ha betalt för dessa, bättre ngn som är intresserad kan odla dom. Åker i September och det finns ingen anledning att ta med dom tbx dit;)

Jösses vad jag skrivit! Säkert ingen som orkar läsa:/
kerstin z5-6
Ph kan du glömma direkt när det gäller allt annat än surjordsväxter tex Rhododenron, vinplantor mm.

Runt ph 7 är de flesta jordar men inget att bekymra sig om i det du vill odla.

Stallgödsel är bra men den kan om färsk bränna rötterna , bör lagras och brinna dvs sluta vara kokhet , du kan mixa din stallgödsel men annat allt från grönt avfall till pinnar o kvistar , gör en typ limpa av det hela ,låt vara ett par månader.
Ta vara på allt material flisa kvistar ,mm för att få en luftigare och mer porös jord.

Kokosfiber lär vara utmärkt som jordförbättring samt allt som blir mull dvs komposterat material-gör en egen kompost-mat o trädgårdsavfall, vänd ofta , lär bli färdig fortare i varmt klimat

Vore jag du skulle jag definitivt odla ananas! Det är mycket enkelt-Köp en fin ananas, med oskadad grön ej torkad bladrosett-
Skär av rosetten -ät upp ananasen

Gröpa ur det mesta av fruktköttet på undersidan av den avskurna rosetten.

Sätt rosetten i vanlig blomkruksjord, mindre kruka går bra och ställ ute i skugga, vattna.

När den växer och har bildat rötter byt kruka till större eller plantera i rabatt

Ger ananas samt gör sidoskott efter skörd vilket ger ny frukt.

Tomater vill ha sol , men i ditt klimat är nog morgonsol flera timmar att föredra framför sol i zenit mitt på dagen. Gäller nog många grönsaker.

Pak Choi är lättodlad

Annat du kan testa är Honungsmeloner, Papaya,avocado -de två sista lättodlade från kärnan-i frukten.
Alexander-VG-zon3
Det jag tänker med Ph är om det är väldigt basiskt eller surt på plats där du tänker odla ? sånt får du ju testa och sedan ändra därefter. Om det visar sig vara neutralt då är det inga problem, men inget jag säker skulle ta för givet. Kanske finns att googla ph kartor över Thailand ?

Fråga plantskolor på plats och lokal befolkningen om hur dom odlar och vad dom har för frö. Chili, paprika och tomat tror jag inte blir problem och satsa på växter som vill ha tropiskt klimat.

jaj-51
Guldvatten och avföring kan vara bra men tänk på det där med mediciner ex penicillin och hormonpreparat typ P piller ... en hel del följer med ut den naturliga vägen och är inte nyttiga för alla.
kerstin z5-6
CITAT (jaj-51 @ 06-07-2014, 22:11) *
Guldvatten och avföring kan vara bra men tänk på det där med mediciner ex penicillin och hormonpreparat typ P piller ... en hel del följer med ut den naturliga vägen och är inte nyttiga för alla.

I avföring från gris?
jaj-51
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-07-2014, 22:48) *
I avföring från gris?

Grisar kan också få medicin mot sjukdomar ... men knappast p piller.
I avföringen hamnar också urinen.

Finns de som är allergiska mot penicillin och blir dåliga av kött från djur med rester av penicillin devil.gif
Huggorm
Det bästa är helt säkert att fråga lokalbefolkningen, sådana kunskaper finns kvar där i mycket högre utsträckning än i Sverige. Förutom i de största städerna så odlar ju alla en massa grönsaker själv.

Men jag tänkte på ett par saker. För det första är det inte säkert att man får ta med fröer till Thailand. Det finns restriktioner på införande av fröer i många länder men jag vet inte hur det är i Thailand. Och sedan måste du följa årstiderna. Thailand har monsunklimat där det regnar mycket när vi har sommar, och är väldigt torrt när vi har vinter. Odlar man vid rätt tid på året slipper man vattna och får antagligen mycket finare grödor. Sedan beror mycket på var i landet du är. Uppe i bergen odlar de grödor som kräver en kallare period, även om de inte har en riktig vinter. Är det möjligtvis Isan du skall till?
kerstin z5-6
CITAT (jaj-51 @ 06-07-2014, 23:13) *
Grisar kan också få medicin mot sjukdomar ... men knappast p piller.
I avföringen hamnar också urinen.

Finns de som är allergiska mot penicillin och blir dåliga av kött från djur med rester av penicillin devil.gif

Ganska långsökt .. och vid egenuppfödning av gris kan man ju undvika att ta gödsel när de eventuellt medicineras
Citydjungel
Wow! Tack för alla svar.
Det var lite av detta som jag ville ha koll på.

Ska försöka minnas alla kommentarer och reflektera över dom...

"Fråga lokalbefolkningen", det är just det jag vill undvika. Det är ett oflexibelt folk som håller starkt i traditioner. Låt mig förklara innan ngn tar illa vid...
Kycklingarna på landet är som vandrande pinnar, nötkreaturen inte mycket fetare. Det som far och farfar och farfarsfar har gjor, så ska vi oxå göra. Det saknas teknologi och nyskapande (vill inte verka negativ men så är det).

Gödning:
Grisarnas avföring/urin är inget problem då dessa inte föds upp i kommersiellt syfte (inget penicillin eller annat trams) , däremot mitt whistling.gif urin kan innehålla spår av alkohol crazy.gif

En metod av gödning är att blanda aska i jorden. Detta ska höja PH't.

Import av fröer, lagligt eller ej. Jag tar med mig, har aldrig blivit kontrollerad i tullen. Det är inte så att det är knark jag har med mig.

Nej, inte Isaan. Jag håller till ca 30 mil NV från Bkk vid Burma gränsen alldeles intill naturreservatet.

Ananas faller bort. Grannen odlar ett par hektar av det nono.gif

Vi har redan banan, kokos och en ilsk hund:)

MEN!!!! om någon har kontakter (ni ska veta att jag är normalt emot detta) med ngn amerikan som har tillgång till GMO majs, så snälla kontakta mig.
Familjen odlade tidigare majs. En stackars kolv per planta men det var ok o gick runt. OM jag skulle kunna hitta en majsplanta som har minst två kolvar per planta (GMO plantor ger mer) så skulle det ge familjen en fantastisk avkastning utan att behöva skryta om vart allt kom ifrån.

Jo, det här med "bränna", vad innebär det?

Hoppsan, blev mycket igen, sorry crying.gif
kerstin z5-6
All stallgödsel som är färsk går om den läggs på jord eller i hög snabbt upp i temp-En "limpa" med kompost stallgödsel klipp gräsklipp kan i 3 månader hålla + 40 grader , vilket bränner rötterna på växter om den används för färsk. Efter 6 mån -till ett år är den "brunnen." Om gödseln blandas med färska vedartade bitar byter den även ner detta till fin mull.Som är mer näringsrik än vanlig kompostjord.

Ang majs föreslår jag att du beställer fr usa -ta en sort med hög avkastning-finns många anpassade för varmt klimat

tex

http://www.johnnyseeds.com/p-6497-vision-f1-sh2.aspx#
Bassam
Hej
jag ska försöka för klara:
1 Ph:
Ph står mellan 1 till 14, mellan 1 till 7 kallas sur, som några växter som behöver detta som Rhodon grönsaker. men mellan 7 till 14 kallas Alkalisk jord , den behöver träd som ger frukt o grönsaker som vi äter rötter av de som mörotter, och växter som ge lök som tulpaner,
- det är lätt att bytta sur jord till kalk jord om man blanda jord med aska.
- och bytta kalk jord till sur jord om man blanda jord med sur ämna som citron.

2 Guld vatten:

Innehåller mycket kväve som ger mycket grönskar, men lite blommor och frukt, så ska man undvika att ge dem mycket till växter som man vill av de frukter eller lök, men de ska komma från friska människor eller djur.
O kan blanda: 1dl urin med 10dl vattan.

3 Naturliga gödsel:

som kommer från gris eller människor eller höns o ko, de behöver lägga bort på marken till de bränner. bränner betyder att de ger mycket grader under ändring till gödsling, så om de är inte bränna ska de skada rötter, och måste de kommer från friska, sjuka som ta mediciner kommer medicin o skada miljö.

4 plantera.
Man ska plantera på rätt tid, rätt tid skilnad mellan zon till zon o från land till andra.
5 Sort:
plantskolor importerar frö som passar Sverige klimat, för att man ska inte tappa tiden o pengar ska man köpa frö av dem med garanti.

Lycka till

H.Bassam
Citydjungel
Tack alla rose.gif
Nu förstår jag bla det här med att "bränna". Det är juh ett väldigt passande ord... Men att det ska ta en så lång tid blink.gif
O länken jag fick, wow, vilka priser! Tack. Hoppas dom skickar till Europa eller Asien...

Har koll på vad PH är för ngt. Ville bara veta vilka plantor gillar vad (surt, basiskt). Jo, jag kommer att köpa en PH mätare så jag har koll på jorden.
kerstin z5-6
Avråder ph mätare -vet inte mkt om jorden nära burma , men gissar tropisk regnskog-där sker nedbrytning av löv kvistar mm oerhört mkt snabbare än i tex europa vilket dels bör innebära att din brinntid" på egna jordprojekt borde gå betydligt snabbare än i kallare klimat.

Humusen(jordlagret) är tunn och därför har kolet från den förmultnade massan ingen chans att lagras. Det kol som är i omlopp i regnskogen återfinns allra oftast i de fungerande organismerna och i luften. I övrigt är jorden näringsfattig och sur. Detta för att näringsämnen och mineraler sedan länge spolats ur jorden med de kraftiga regnen. Den täta rotmattan som finns på och i marken tar snabbt upp den näring som frigjorts och nu finns i humusen.
Går att läsa mer på Internet, bara genom att kolla mer dataljerat på just din kartdel.
Det hårda du beskriver i jorden är inte jord utan lagret under, rek att du inte odlar i det utan i upphöjda bäddar med rejäla kanter som skydd mot att all jord spolas bort vid monsunregnen.

Om nu mot förmodan Jonnys seeds inte sänder till Asien finns många fler som gör det.
Beställ gärna till Sverige då du kan få problem med beslagtagna brev i värsta fall
jaj-51
Varför avråda från PH mätare kostar knappt en hundring ?

Har själv en och tycker den funkar bra och dessutom billigare än jordanalyserna.
Bockstensmannen
kul med odling i Thailand, ett favoritland smile.gif
Har funderat på tex hur det går att odla medelhavsväxter där, tex citrus, citron, apelsin etc eller om de blir utarmade utan någon längre viloperiod/cykel.?
Var och tittade på en salladsodling lite norr om bankok, där odlade dom utan jord, bara näringslösning som rann runt och skydd för solen med tunna fiberdukar.

Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ses som extremt allvarligt i vissa länders tullar att ta med frön som inte är godkända och kontrollerade. Det kan följa med oönskade liftare med frön som ex. virus, svampar och bakterier som kan slå ut delar av det inhemska jordbruket som kan slå mycket hårt ekonomiskt mot folket på plats så jo det kan vara lika allvarligt som att smuggla knark ifall man ser till konsekvenserna. Länder som inte har vinter med många minusgrader drabbas ofta hårdare ifall oönskade liftare kommer in i landet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bockstensmannen @ 28-07-2014, 10:56) *
kul med odling i Thailand, ett favoritland smile.gif
Har funderat på tex hur det går att odla medelhavsväxter där, tex citrus, citron, apelsin etc eller om de blir utarmade utan någon längre viloperiod/cykel.?
Var och tittade på en salladsodling lite norr om bankok, där odlade dom utan jord, bara näringslösning som rann runt och skydd för solen med tunna fiberdukar.

Citrus går nog bra tummenupp.gif då den växer naturligt i Asien och inte i Europa. Exempel apelsin går odla både i tropiskt och subtropiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon