Ph kan du glömma direkt när det gäller allt annat än surjordsväxter tex Rhododenron, vinplantor mm.
Runt ph 7 är de flesta jordar men inget att bekymra sig om i det du vill odla.
Stallgödsel är bra men den kan om färsk bränna rötterna , bör lagras och brinna dvs sluta vara kokhet , du kan mixa din stallgödsel men annat allt från grönt avfall till pinnar o kvistar , gör en typ limpa av det hela ,låt vara ett par månader. Ta vara på allt material flisa kvistar ,mm för att få en luftigare och mer porös jord.
Kokosfiber lär vara utmärkt som jordförbättring samt allt som blir mull dvs komposterat material-gör en egen kompost-mat o trädgårdsavfall, vänd ofta , lär bli färdig fortare i varmt klimat
Vore jag du skulle jag definitivt odla ananas! Det är mycket enkelt-Köp en fin ananas, med oskadad grön ej torkad bladrosett- Skär av rosetten -ät upp ananasen
Gröpa ur det mesta av fruktköttet på undersidan av den avskurna rosetten.
Sätt rosetten i vanlig blomkruksjord, mindre kruka går bra och ställ ute i skugga, vattna.
När den växer och har bildat rötter byt kruka till större eller plantera i rabatt
Ger ananas samt gör sidoskott efter skörd vilket ger ny frukt.
Tomater vill ha sol , men i ditt klimat är nog morgonsol flera timmar att föredra framför sol i zenit mitt på dagen. Gäller nog många grönsaker.
Pak Choi är lättodlad
Annat du kan testa är Honungsmeloner, Papaya,avocado -de två sista lättodlade från kärnan-i frukten.
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|