CITAT (gunsta @ 23-07-2014, 18:15)

Jag tror att det är en koltrast - den letar efter mask och kryp nu - ser den att det är s a s öppen jord som i ett land, så är den där och krafsar. Den har förstört mycket för oss genom åren. Det där att det var dregel på lökstjälkarna är helt enkelt lökens egen vätska som ser ut som ett 'slem'. Skator gör inte så som du beskriver - koltrasten är MYCKET morgonpigg.
Du kanske har rätt, det var lite krafsat i landet bredvid. Det jag tycker är konstigt är att en lök var flyttad nästan en meter och en bit lökblast låg ännu längre bort. Man ser märken i lökblasten som är kvar och det ser ut att vara efter en näbb. Det ligger gräsklipp mellan raderna men det har dom inte rört. Bara dragit av blasten på löken och dragit upp 3 st ur jorden.
Jag har inte sett någon koltrast i trädgården men dom håller till i grannens bigarråträd och dit är inte så långt. Det hände mitt på eftermiddagen.
Jag har haft trädgård sedan 1983 men har aldrig tidigare varit med om att koltrastar förstört något mer än att dom ätit upp bär. Vad har dom ställt till med hos dig?