Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kan man föröka Akleja med sticklingar?, Kan man föröka Akleja med sticklingar? Hur i så fall?
          siba83
          Inlägg 29-06-2014, 21:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 66 489

Hej

Jag har en Akleja i trädgården som jag gärna vill ha fler av. Kan man ta sticklingar av Akleja hur i så fall? Eller kan man föröka den på annat sätt för att få en exakt kopia. När man tar frön riskerar man ju att det blir andra färger på de nya än det man vill ha. Tacksam för svar!

Mvh / Emil

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 03-07-2014, 13:17
          Länk hit: #2

Gäster

Själv har jag lite svårt att se hur man ska ta sticklingar av en akleja med tanke på hur det gröna ser ut på en sån planta. Men det kanske går. Har någon här provat vore det kul att få höra lite om hur de gick till väga. Jag tror nog annars att delning på vår eller höst kan vara lättare att lyckas med.
          Personligen har jag inte provat. I min egen trädgård har jag ett sammelsurium av aklejor. Under en period köpte jag alltid nya aklejfröer och sådde så nu finns det en massa olika varianter överallt. Det är lite charmigt tycker jag. Vissa sorter är mer frökonstanta än andra.
          Bifogad fil  aqui_vul.jpg ( 95.52k ) Antal nedladdningar: 76

Citera
          Ålgryte
          Inlägg 08-08-2014, 14:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 16 230

CITAT (Eva 33c @ 03-07-2014, 14:17) *
          Själv har jag lite svårt att se hur man ska ta sticklingar av en akleja med tanke på hur det gröna ser ut på en sån planta. Men det kanske går. Har någon här provat vore det kul att få höra lite om hur de gick till väga.

Av misstag bröts tidigare i sommar en vacker mörkblommande Akleja stängel av crying.gif Jag stack ner hela den långa blomstängeln i en kruka där den blommade färdigt. Nu kommer nya blad vid stängeln och jag antar att den har rotat sig yahoo.gif

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 08-08-2014, 16:00
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (Ålgryte @ 08-08-2014, 15:39) *
          Av misstag bröts tidigare i sommar en vacker mörkblommande Akleja stängel av crying.gif Jag stack ner hela den långa blomstängeln i en kruka där den blommade färdigt. Nu kommer nya blad vid stängeln och jag antar att den har rotat sig yahoo.gif

Men vad spännande! bravo.gif Här anar jag fantastiska framtidsmöjligheter att föröka aklejor... Hur såg blomstängeln ut längst ner, hade den några blad eller så?
          Och ungefär hur länge sedan är det sen du stoppade ner den i jorden?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-11-2025, 03:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon