Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991
Är det bara jag som är helt novis på de latinska namnen på blommor. Är heller inte speciellt intresserad av att lära mig de latinska namnen.
Jag vet inte om det är för mycket begärt att man kunde skriva det svenska namnet också. Tänker inte bara på mig själv utan alla som är nya med trädgård och inte fattar vad det är för blommor. Sedan är det ju upp till var och en att lära sig de latinska namnen.
Mvh
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24
CITAT (Boxer @ 03-01-2005, 20:46)
Rubrifolium betyder alltså att växten är rödbladig, osv.
Detta tyckte jag var jättebra att veta! Tack!
Är det någon som känner till en bra länk så att jag kan plugga in lite mer?
mvh Eva
Och så har STA, det vi säga vi, några medlemmar på Träsgårdsamatörerna i Göteborg, skrivit en nyupplaga med namnet Botanisk och hortikulturel ordbok. Kan köpas för 100,- via STA på mötena och är en jättebra bok som förklarar termer och begrepp. Men man ska ju vara medlem, förstås, för att få köpa, eller så önska sig boken som present av någon som är...
Sedan har vi ju praktverket Växternas namn av Jens Corneliusson. Det är de vetenskapsliga växtnamns etymologi. Tyvärr lite omfattande och vetenskaplig.
En bok som jag inte kan leva utan är Kulturväxtlexikon. Denna är tyvärr lite föråldrad, men det går an ännu i de flesta fall. Här står det var varje växt heter på det vetenskapliga namnet och på svenska.
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)