CITAT (birgitek @ 03-01-2005, 12:29)
Det som förvånar mej en aning är att så många verkar tycka att meningsmotsättningar och annurlunda åsikter är att likställa med "påhopp"
- - -
Kanske är jag väldigt tjockhudad men jag har också svårt att förstå att man kan bli kränkt och sårad av vad en vilt främmande människa uttrycker på nätet.
- - -
Med att vara "tjockhudad" antar jag du menar att inte vara lättsårad?
Lyllo dig!
Men om
andra är desto mer lättsårade, vad vill du vara för människa då? (nu "härmar" jag Kay Pollak

)
Vill du vara en människa som säger:
"Jasså, blir då sårad? Synd för dig då! Så dumt av dig" ??
eller en människa med lite mer empatiska färdigheter:
"Blev du sårad, det var inte min mening att såra dig, jag menade inte så, förlåt." ??
Det
går faktiskt att VÄLJA.
Man kan
välja vad man vill vara för sorts människa, på det viset går det att välja.
CITAT
meningsmotsättningar och annurlunda åsikter
likställer
jag INTE med
CITAT
påhopp
.
Det gör inte jag heller!!!!
Det är
sättet att uttrycka sina åsikter, som jag protesterar emot.
Man behöver ju inte göra det, på ett vis som sårar och kränker andra människor, behöver man?
Det går väl alldeles utmärkt att uttrycka vad man känner, tänker och tycker, ändå? Om man nu inte
tycker att andra som reagerar annorlunda än en själv, och har andra åsikter, verkligen
är dumma (eller nåt annat negativt).
Det är kanske just
det, som ibland kan vara svårt att särskilja...
??
Vad gäller fegheten att skicka negativa PM - så kan ju även det vara en tolkningsfråga som olika människor ser på olika vis. ??
För egen del, så smög jag ju inte precis med vad jag tänkte göra? "Hot" ... om man vill.
Att tala om "konsekvenser av missbruk" (och det är BRÅK PÅ FORUMET som jag försöker bidra till att det minskar, inte ökar) kan man ju tolka som hot, om man vill.
Det kan ju som sagt finnas andra anledningar än ful feghet.
Jag kan ju vända på det, och undra varför "ni" är så rädda för att prata privat med mig?
Nu undrar jag inte det, det vara bara ett förslag på ännu en tolkningsmöjlighet. Och syftet med det, är att visa på att man sällan kan "spika som sanning" de tankar som först dyker upp i ens huvud, för de är ingentinga annat än "tankar", hur intensiva och allenarådande de än är i ens huvud...
Det är inte alltid lätt, men ... som sagt ... det
går att inse hur ens egna tankar och känslor fungerar, och även att både tillåta dem fungera samtidigt som jag kan se dem med distans.
Känslor är något jag HAR, inte något jag ÄR.
Det är vad jag själv håller på att försöka lära mig.
Tack för era "bollplank" Birgit och Fenja

.
Kram/ amaira.