CITAT (Scout @ 08-11-2014, 20:11)

Mina vitlökar åkte i jorden förra helgen, sista oktober, gäller att passa på när det inte regnar tänkte jag. Leran blir ju bara mer och mer kletig så här års här i Uppsala. Tog mitt gamla avbrutna grepskaft som jag spetsat med yxan och tryckte lagom djupa hål med det, 15cm mellan hålen. Mosade ner en klyfta i varje hål, och tryckte igen hålet. Eftersom det är svårt att gräva ner gödseln i den kletiga leran så här års så täcke jag bara allt med 5cm halvbrunnen blandad skit, och täckte det med minst 5cm vissen bönblast och gammalt gräs. Tänker att maskarna får blanda ner det åt mig sen. Vad tror ni om den taktiken? Eller borde jag grävt ner gödseln ordentligt så att rötterna kan växa ner i den? Hrm... För sent att göra något åt nu i vilket fall...
Det blev 32st Vigor och 32st Siberian red. Totalt 732g utsädesklyftor => medelvikt på drygt 11,4g/klyfta, de var stora som fan allihop.
Leningradskij fick utgå i år. Inte så att de är dåliga, men de blir inte riktigt lika stora och fina som de andra två hos mig, och det blir enklare med bara två sorter.
Då är det bara att luta sig tillbaka i soffan och invänta våren då, och hoppas på det bästa.
Är jorden i god kultur så går det bra att gödsla på det sätt du beskriver. Gödsla någon gång under våren/försommaren som komplement. Lerjord brukar sällan vara näringsfattig så klyftorna får troligen tillräckligt innan vintervilan.
Bra redskap du har fixat. Själv har jag ett gammalt stolsben som jag gjort markering för djup (8cm) och avstånd (15cm). Det underlättar verkligen vid plantering men nackdelen är att hålet blir för litet för de största klyftorna. Då får jag tänja ut hålet genom att cirkulera runt pinnen. Tur nog har jag ingen styv lera.
I år odlar jag på två ställen. På min koloni odlar jag för matkonsumtion. Där har jag diverse jordbunda svampsjukdomar som jag lärt mig begränsa samt årliga angrepp av lökflugan. Där behåller jag de sorter som ger mest och bäst avkastning. De som inte kvalar in slutar jag odla och fyller på med de som fungerar bra. I år innebär det två färre sorter, det blir mycket enklare på alla plan. Utsädet som jag tar av skörden odlar jag endast på kolonin, topplök av bra sorter sparar jag för egen del men öven för andra.
Hos mina föräldrar i veberöd har jag börjat odla intressanta och mer, i sverige, svårtillgängliga sorter. Härifrån går större delen av skörden till utsäde som jag själv odlar vidare på men även för försäljning. I år blir det 7 sorter från lök samt 2-3 från bulbill. Jorden i veberöd är frisk från sjukdom som drabbar lök .