CITAT (Aqvakul @ 27-02-2015, 18:35)

Förr var man noga med att beskära första våren, numera anser de flesta experter att det är bättre att vänta med beskärningen en säsongs så att rötterna kan tillgodogöra sig mycket energi från en större bladmassa.
Hej igen. Du bekräftar bara min påstående att det sprids kopiöst men okunskap på denna sida. Dom så kallade 'experter' som rekommenderar att inte klippa vid barrots plantering har nog aldrig producerat lövfällande växter på friland och inte i containers heller. Att någon har kommit med detta påstående har nog missat en del grundläggande detaljer i dom växterna som har orsakat denna reflexson för en period av vårplanteringen med viss vegetations stadie som faktiskt nedklippning missgynnar men det är en annan historia som inte berör Evas fråga. Jag hoppas att Du läser min bok när den kommer ut för hoppningsvis till hösten, där kommer jag ta upp många av dom värsta skrönorna i dagens trädgårdsliv, framför alt om plantering, beskärning och framför alt dessa bedrövliga bevattningsråd som florerar i allamöjliga skrifter om trädgård. Jag upprepar igen att jag har en MYCKET GRUNDLIG teoretiskpraktisk kunskap om odling på grund av min 50 åriga erfarenhet av plantskola produktion på friland men även mycket stor erfarenhet av container odling sen 1965. MVH. eskil43