CITAT (Aqvakul @ 24-03-2015, 23:41)
1708173[/url]']
Dick är en väldigt speciell person, enormt produktiv men socialt handikappad. Tycker dock att han i artikeln tydliggör ett växande problem, att elever som inte lever upp till rimliga baskrav inte inser att de måste jobba hårdare utan känner sig kränkta när de inte blir godkända eller inte får de höga betyg de förväntar sig...
Här kan man bara hålla med! Min dotter undervisar i svenska på högstadiet. Där är det ständiga problem med elever och deras föräldrar. Min son är lektor på universitetet (inte i svenska) och han beskriver exakt de problem Dick Harrison tar upp. Studenterna fattar inte varför de inte kan få godkänt på en tenta. Illa men må så vara. Värre är det att föräldrar ringer och klagar över att deras vuxna barn inte får godkänt! Sonen får förklara att han inte kan diskutera individerna då de är myndiga. Detta förstår inte föräldrarna! Sonhustrun har beskrivit att föräldrar följt med sina vuxna barn till anställningsintervjuer. Vi kan dra slutsatsen att föräldrar behöver ta sig en tankeställare över vad de lär sina barn. Antiintellektualismen har gått för långt i samhället. Dags att börja fundera lite mer på bildning och allmänbildning.
Och jag gillade bilden med Stephen Fry längre upp i tråden. Den är spot on!!!