CITAT (MrLeaf @ 03-04-2015, 21:11)

Är lite sugen på att testa odla vitlök också, fast det får kanske vänta till hösten

Vad betyder topplök?
Kan man sätta nu och få som solovitlök alltså att den inte hinner bilda klyftor? Eller vad händer om jag sätter nu?
om du får tag på bra utsäde så är vårplantering ett bra alternativ till höstplantering. det är främst typ2, sivlerskins, turbans tex morado (typ3) eller sydostasiater såsom sprint (typ6) du kan vårplantera med gott resultat i form av lökskörd. på våren är det dock svårt att få tag på bra utsäde så därför råder jag dig att vänta med att plantera till hösten. vitlök är en gröda som behöver minst 5års mellanrum i växtföljden så därför är det lite onödigt att "slösa" bort ett år på något som inte blir riktigt bra (om du inte ser det som läropengar eller har gott om utrymme). Du kan alltid odla i kruka för att på klippgrönt eller i backen för att skörda färsklök.
Sen handlar det om vart i landet du odlar. I år har det gott bra att vårplantera i januari, februari och mars på mina breddgrader och åtminstone plantering i januari är jämförbart med höstplantering. När vi nu är i april minskar marginalerna och sätter du lök av sorter som inte tillhör ovan nämnda kommer du att skörda mindre lökar senare på säsongen.
Om topplök kan du läsa här
vitlöksblogg, det är min egen blogg jag skamlöst länkar till. Grovt hugget kan du dela upp vitlök i två grupper, de som sätter topplök (hardnecks) och de som inte sätter topplök (softnecks). Topplök är små klyftor, även kallade bulbiller, och inte frö. Planterar du dem kommer du så småningom får nya stora lökar (med omplantering). När softnecks odlas i klimat de inte är riktigt anpassade förr sätter några sorter halslök och de fyller samma funktion som topplöken (de är kultiverade från sorter som sätter topplök). planterar du dem får du oxå så småningom ny lök.
Hoppas du svar på frågorna och ställ gärna fler. På min blogg finns där en del matnyttigt att läsa.