Jag har flyttat in i ett hus med en tujahäck runtom. Visserligen är just tuja en växt som jag verkligen inte tycker om, men nu råkar det vara den häck som finns så... Problemet är att häcken tidigare låtits växa upp på tok för högt utan att klippas och förra ägaren bestämde sig till slut för att korta ner den, alldeles för lågt. Nu har jag en brutalt nerkapad tujahäck som jag skulle vilja höja till cirka 180 cm för att hindra insyn från gatan. Tuja är dålig på att bryta nytt från ved vet jag men i det här fallet finns det grenar längre ner som är på väg uppåt, se på bilden. Häcken riskerar dock bli väldigt bred och konstig. dessutom med ett torrt dike upptill. Har ni förslag på vad jag skall göra? Jag vill ju gärna slippa ta bort den och plantera en ny häck.
Bör jag göra en liten klippning av sidorna nu för att forma in den och göra den så smal jag kan? Bör jag vänta helt med all klippning till i september? Borde jag kapa av de stubbar som saknar gröna kvistar eller kan jag hoppas på ett mirakel där det faktiskt bryter nytt där?
Vad tror ni, går det att få en snygg lite högre häck av detta?
DSCF6995.jpg ( 148.05k )
Antal nedladdningar: 40