CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 15-06-2015, 09:18)

Tonen blir ofta annorlunda nu för tiden. Det har jag märkt på FB o YT bl.a. Mycket personliga påhopp.
Att skriva "Har du samma syn på ord som "Neger", "Tattare" och "Zigenare"? är verkligen OT!!! ( Off Topic). Vi pratar om "hen" o inget annat.
Jag o min sambo (60 o 63 år) blev förvånade när vi hörde detta ord, förra året tror jag det var. Allt jag ska säga är att ordet kommer att stanna kvar. Jag har sett det mer o mer i tidningarna o folk har använt det på tv.
Språken utvecklas hela tiden.
Hen är liksom zigenare och neger ett ord som många använder för att se ner på andra människor
Folk tittar idag på tv och ser en kvinna med kort hår som sitter och pratar om femonism. Man mer och säger "det där är en hen!"
Folk får säga vad dom vill. Men om a skall få säga hen så skall b isånafall få säga zigenare
Kanske språket inte borde utvecklad i fel riktigt bara för att exemplvis Gudrun Schyman skall bli nöjd?
Vad är personangreppen som du pratar om?
CITAT (Jubbe063 @ 15-06-2015, 11:02)

Se svar från "naturligt liv" och "Rhonda - 51Aussie". Stor skillnad på ordens innebörd. Helt olika diskussionsämne som inte kan jämföras
Jag använder dagligen ordet Zigenare. Mina föräldrar använder dagligen ordet neger
Det är så vi har fått lära oss
Zigenare är det politiskt korrekta ordet som ersatte "tattare"
Mina avsikter är samma som dina när du säger "hen"
Vi använder ord dom politiskt korrekta människor har sagt till oss att vi skall använda
Om 20 år så kommer du skrika "kränkning!" Om någon upprepar ordet "hen" för då kommer det förmodligen ha utvecklats till ett rent skällsord
CITAT (Huggorm @ 16-06-2015, 00:27)

Ja, det är ju ungefär som att säga till någon att hen ser ut som en dragqueen.
Ja. Många använder det ordet så
För mig så hade jag blivit irriterad om min dotter klippte sig kort och folk hade börjat omnämna henne som en "hen" för att understryka en eventuellt luddig könstillhörighet endast på grund utav en rent subjektiv bedömning från den enskilde individen
Om folk vill använda "hen" så bryr jag mig egentligen inte. Det jag stör mig på är ryggdunkarklubbarna som anser att man är lite mer modern och lite mer tolerant om man tar till sig dylika uttryck
Det är ett sånt ögontjäneri när Aftonbladet reportrar skriver krönikor och använder "hen" bara för att plocka billiga politiska poäng