|
Eva i Skåne
29-05-2015, 07:56
I en annan tråd, ESC, har ordet hen dykt upp. Det används ju en hel del numera. Jag är bara nyfiken på vad ni tycker om ordet. För mig är det fortfarande främmande på tungan och jag skulle ha väldigt svårt för att säga hen om någon, men det blir kanske ett vardagsord för mig också med tiden. Jag tycker ordet används i alla möjliga sammanhang. För mig känns det som en överdriven användning av ett modeord. En bekant skrev om sitt barnbarn: Hen har gjort si eller sagt så. Ja men, vi vet alla att det handlar om en flicka Det föds ett väldigt litet antal barn som har oklar eller dubbel könsidentitet. Där är hen kanske perfekt och kanske för transsexuella, men ska vi börja prata om folk i allmänhet som "hen"? Är det inte bara att göra sig märkvärdig? Eller är det ett bra sätt att skydda de som är olika från att bli utpekade? Det finns ju även föräldrar som inte vill avslöja eller prägla barnen till ett visst kön, men det kan väl inte funka i längden? ÄR HEN ett ord som kommer bli allmänt vedertaget eller ett modeord som kommer falla i glömska? Vad tror och känner ni?
Jubbe063
29-05-2015, 08:08
Ordet är perfekt att använda där kön är okänt eller orelaterat.
Men jag skulle aldrig komma på tanken att säga hen när kön är känt eller där konfidentiellt är känt.
I alla övriga fall använder jag han, hon eller hen utifrån vad personen själv vill bli kallad.
Men viss, har man problem med "hen" kan man ju alltid säga "personen", "den där människan" eller använda en titel som "den där läkaren", "det där barnet" eller liknande.
Huggorm
29-05-2015, 08:20
Ordet kan användas för folk som verkligen befinner sig någonstans mitt mellan män och kvinnor, så som vår österrikiska dragqueen. Men att använda det i dagligt tal för att slippa använda "han" eller "hon" tycker jag blir väldigt fel. Man kan säga "den" eller "vederbörande" eller något annat om men verkligen inte vet könet. Men om man vet det och ändå säger "hen" är det att beröva personen sin könsidentitet på ideologisk grund och det känns för mig som ett övergrepp på både personen och vårt språk.
Har aldrig använt det och kommer aldrig att göra det. Om jag inte pratar engelska och det handlar om hönor. Tycker det är enbart löjligt, och håller med dom som tycker att man kan använda något annat istället. Vet man inte vilket kön det handlar om kan man säga "personen" eller "vederbörande" eller något annat som passar in bra. "Artisten" kanske när det gäller Conchita Wurst. Wurst förresten... för mig låter det som korv?
Eva i Skåne
29-05-2015, 09:28
Korv, ja du har rätt
Huggorm
29-05-2015, 09:32
CITAT (Berith @ 29-05-2015, 10:21)  Har aldrig använt det och kommer aldrig att göra det. Om jag inte pratar engelska och det handlar om hönor. Tycker det är enbart löjligt, och håller med dom som tycker att man kan använda något annat istället. Vet man inte vilket kön det handlar om kan man säga "personen" eller "vederbörande" eller något annat som passar in bra. "Artisten" kanske när det gäller Conchita Wurst. Wurst förresten... för mig låter det som korv?  Det låter som korv men anspelar på det manliga könsorganet. Förnamnet är spanska för den kvinnliga motsvarigheten. Är man desperat för folks uppmärksamhet så kan man inte ha några hämningar.
Oh järnvägar! Så långt tänkte inte jag, att hela namnet betydde något. Vågar knappt tänka på vad det skulle blivit på svenska. En kvinnlig falukorv...?
Jubbe063
29-05-2015, 10:02
CITAT (Huggorm @ 29-05-2015, 10:32)  [...] Är man desperat för folks uppmärksamhet så kan man inte ha några hämningar. Vadå desperat? 99,99% av alla Dragqueens har namn som är dubbeltydiga, ordvitsar eller anspelar på eller egenskaper. Har inget med desperation att göra. Att du inte ser det humoristiska i det är ju ingen intäkt på att desperation råder. Sen om du tycker att hon är en dålig artist är ju en annan sak.
*Stintan*
29-05-2015, 10:53
CITAT (Jubbe063 @ 29-05-2015, 09:08)  Ordet är perfekt att använda där kön är okänt eller orelaterat.
Men jag skulle aldrig komma på tanken att säga hen när kön är känt eller där konfidentiellt är känt.
I alla övriga fall använder jag han, hon eller hen utifrån vad personen själv vill bli kallad.
Men viss, har man problem med "hen" kan man ju alltid säga "personen", "den där människan" eller använda en titel som "den där läkaren", "det där barnet" eller liknande. Håller helt med. Använder det själv just när kön är okänt men det är inte så ofta. Används det i fel sammanhang blir det bara fånigt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-05-2015, 11:27
CITAT (Huggorm @ 29-05-2015, 10:32)  Det låter som korv men anspelar på det manliga könsorganet. Förnamnet är spanska för den kvinnliga motsvarigheten. Är man desperat för folks uppmärksamhet så kan man inte ha några hämningar. Nej du då har du fel. Wurst är Korv men man säger i Österrike och Södra Tyskland även "das ist Wurst" och då menar man att det inte spelar någon roll. Därför namnet Wurst.
Huggorm
29-05-2015, 11:43
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-05-2015, 12:27)  Nej du då har du fel.
Wurst är Korv men man säger i Österrike och Södra Tyskland även "das ist Wurst" och då menar man att det inte spelar någon roll. Därför namnet Wurst. Nja, det är vad hen själv hävdar, men hen hävdar också att hen inte hade någon aning om vad Conchita betyder. Så är det en ren tillfällighet att en dragqueen som vill provocera av misstag råkar ta två namn som kan misstolkas på samma sätt? https://www.youtube.com/watch?v=R7gfV8QabMs
29-05-2015, 12:04
Jag tittade inte på hela youtubefilmen men jag läste vad det står under filen.
Wurst betyder inte "dick" på tyska
Fånigt vänster ord  ! Om man känner sig tveksam så finns det andra! utvägar!
Natur liv
31-05-2015, 15:17
Jag håller på att vänja mig vid ordet "hen". Det är lättare för finsktalande, de är vana verkar det som. Det finns sammanhang där "hen" är bra att använda. När det är ointressant vilket kön någon har till exempel.
Tyvärr får människor ofta en förutfattad mening om någon när de känner till dennes kön (när jag har vant mig skriver jag "hens kön" istället, det är mer personligt). Då behövs mer könsneutrala uttryck.
Det är inte det minsta fånigt att språket utvecklas, men vi som har pratat i många år behöver tid att vänja oss vid nya ord och uttryck.
Det är inte det minsta fånigt att språket utvecklas, men vi som har pratat i många år behöver tid att vänja oss vid nya ord och uttryck.
Jag kan hålla med Natur liv, men jag kommer nog inte att använda hen i någon större omfattning, men jag kanske hinner att vänja mig.
Gossen Ruda
31-05-2015, 20:28
Vet inte om jag använt det någon gång, kanske vid enstaka tillfällen. Känns mest som om det är genustalibaner som använder det. Det var väl någon donna som skrev en bok och använde enbart hen.
Huggorm
31-05-2015, 20:31
Löfven använder det ibland. Jag kan tänka mig att det är en stor uppoffring för den gamle svetsaren att ta ett sådant ord i sin mun.
01-06-2015, 09:45
Jag gillar inte ordet hen men måste erkänna att ibland kan det vara bra.
Men jag skulle aldrig säga " det där barnet", den där människan osv som jubbe föreslår för det låter förnedrande.
Aqvakul
01-06-2015, 10:24
CITAT (Uggi @ 31-05-2015, 18:28)  Det är inte det minsta fånigt att språket utvecklas, men vi som har pratat i många år behöver tid att vänja oss vid nya ord och uttryck. Jag kan hålla med Natur liv, men jag kommer nog inte att använda hen i någon större omfattning, men jag kanske hinner att vänja mig.  Samma här!
Whiskuchi
11-06-2015, 09:08
CITAT (Berith @ 29-05-2015, 10:21)  Har aldrig använt det och kommer aldrig att göra det. Om jag inte pratar engelska och det handlar om hönor. Jag antar att du bara använder ordet "barn" när du pratar engelska och det handlar om lador?  Hon, han, hen. Flicka, pojke, barn. Mamma, pappa, förälder. Jag tycker det är ett utmärkt ord att använda när könet är irrelevant (ponera att jag skriver något om mitt barn och vill slippa "jamen alla vet ju att pojkar/flickor är sådana"), där jag vill anonymisera, i fall med oklar könstillhörighet eller där personen helt enkelt inte vill omnämnas med han eller hon. Det är ju inte som att alla andra ord uppstod i Big Bang.
johan1983
12-06-2015, 08:32
CITAT (Whiskuchi @ 11-06-2015, 10:08)  Jag antar att du bara använder ordet "barn" när du pratar engelska och det handlar om lador?  Hon, han, hen. Flicka, pojke, barn. Mamma, pappa, förälder. Jag tycker det är ett utmärkt ord att använda när könet är irrelevant (ponera att jag skriver något om mitt barn och vill slippa "jamen alla vet ju att pojkar/flickor är sådana"), där jag vill anonymisera, i fall med oklar könstillhörighet eller där personen helt enkelt inte vill omnämnas med han eller hon. Det är ju inte som att alla andra ord uppstod i Big Bang. Med andra ord... Idag gick hen och bråkade med sitt.... syskon... sedan gick hen och lekte med sina bilar i sitt blåmålade rum innan hen stannade vid fönstret, helt trollbunden av alla traktorer och arbetsfordon som passerade under ett kort ögonblick. Eller Idag är jag en stolt... hen förälder (jag säger inte mitt kön). Dagen har varit händelserik. Hen lekte med sin barbiedocka varpå hen stolt provade tio olika klänningar samtidigt som hen sjöng titellåten från "my Little pony". Hen fastnade senare för en rosa hello kitty klänning. Lite så där? bränns det?
Whiskuchi
12-06-2015, 09:33
CITAT (johan1983 @ 12-06-2015, 09:32)  Med andra ord...
Idag gick hen och bråkade med sitt.... syskon... sedan gick hen och lekte med sina bilar i sitt blåmålade rum innan hen stannade vid fönstret, helt trollbunden av alla traktorer och arbetsfordon som passerade under ett kort ögonblick.
Eller
Idag är jag en stolt... hen förälder (jag säger inte mitt kön). Dagen har varit händelserik. Hen lekte med sin barbiedocka varpå hen stolt provade tio olika klänningar samtidigt som hen sjöng titellåten från "my Little pony". Hen fastnade senare för en rosa hello kitty klänning.
Lite så där? bränns det? Jag tror (eller rättare sagt hoppas) att du gör dig dummare än vad du egentligen är nu, och jag hoppas att du kräver mer för att kalla en dag händelserik än så. Men ok, låt mig förklara igen: Låt säga att min dotter har bråkat med sin bror, att det har varit mycket drama, skrik och smäll i dörrarna och jag vill fråga folk om tips på hur jag kan lära henne att hantera sitt humör, då vill jag inte höra "ja men alla vet ju att flickor har sådant humör", "vänta till hon kommer i tonåren" eller "flickor behöver få vara ifred när de är arga". Inte heller vill jag höra att "alla pojkar slåss" om det är så att min son klappat till någon i skolan.
Jubbe063
12-06-2015, 14:24
CITAT (johan1983 @ 12-06-2015, 09:32)  Med andra ord...
Idag gick hen och bråkade med sitt.... syskon... sedan gick hen och lekte med sina bilar i sitt blåmålade rum innan hen stannade vid fönstret, helt trollbunden av alla traktorer och arbetsfordon som passerade under ett kort ögonblick.
Eller
Idag är jag en stolt... hen förälder (jag säger inte mitt kön). Dagen har varit händelserik. Hen lekte med sin barbiedocka varpå hen stolt provade tio olika klänningar samtidigt som hen sjöng titellåten från "my Little pony". Hen fastnade senare för en rosa hello kitty klänning.
Lite så där? bränns det? Ja, precis. Anonymt och bra. Ditt exempel 1 kan vara både kille eller tjej som bor i ett blommat rum, leker med bilar och traktorer och vara allmänt bråkiga. Ditt exempel 2 är lika anonymt, kan vara både tjej eller kille som leker med barbiedocka och provar klänningar. Barn leker med de saker de tycker om, barn klär ut sig på många olika sätt. Så på grund av val av leksaker eller kläder vet man inte så noga vilket kön barnen har. Förutsatt att inte föräldrar och andra vuxna tutar i dem hur de ska se ut, bete sig och vilka leksaker som man ska leka med. CITAT (Whiskuchi @ 12-06-2015, 10:33)  Jag tror (eller rättare sagt hoppas) att du gör dig dummare än vad du egentligen är nu, och jag hoppas att du kräver mer för att kalla en dag händelserik än så. Men ok, låt mig förklara igen:
Låt säga att min dotter har bråkat med sin bror, att det har varit mycket drama, skrik och smäll i dörrarna och jag vill fråga folk om tips på hur jag kan lära henne att hantera sitt humör, då vill jag inte höra "ja men alla vet ju att flickor har sådant humör", "vänta till hon kommer i tonåren" eller "flickor behöver få vara ifred när de är arga". Inte heller vill jag höra att "alla pojkar slåss" om det är så att min son klappat till någon i skolan. Precis
Bengalow
12-06-2015, 15:10
Det är ju bara dumt att bråka om ordet "hen". Om man vet vilket kön, som är subjekt och objekt, så uttrycker man sig om han resp. hon, honom eller henne. Vet man inte det, så blir det den. Det har gått hitintills i svenskan, och går säkert även i fortsättningen. "Hen" är bara ett "intellektuellt" översitteri, utan relevans i svenska språket. T.o.m. "Wursten" från Österrike går att beskriva som 3.e person "den" utan problem...Kvinnan=den, mannen=den
Jubbe063
12-06-2015, 18:16
CITAT (Bengalow @ 12-06-2015, 16:10)  Det är ju bara dumt att bråka om ordet "hen". Om man vet vilket kön, som är subjekt och objekt, så uttrycker man sig om han resp. hon, honom eller henne. Vet man inte det, så blir det den. Det har gått hitintills i svenskan, och går säkert även i fortsättningen. "Hen" är bara ett "intellektuellt" översitteri, utan relevans i svenska språket. T.o.m. "Wursten" från Österrike går att beskriva som 3.e person "den" utan problem...Kvinnan=den, mannen=den Visst kan man det, håller med dig. Men "hen" används mer och mer, så varför motsätta sig. Det är väl bara berikande för språket med mer synonymer för saker och ting. Vår vackra svenska har alltid förändrats, nya ord kommer och andra försvinner. Ett levande språk är alltid i förändring. Ett språk utan förändring är dött, se bara på Latin.
Bengalow
12-06-2015, 19:05
Jag kan hålla med om att latin är ett "dött" språk, men att det inte undergick förändringar är ett falskt påstående. Svenskan förändras också, mot det negativa, och är snart ett lydspråk till engelska, eller snarare amerikanska, vilket är ännu värre. Engelskan har fasta formregler för sitt språk, medan amerikansk engelska är "totalt lössläppt". Synd och skam. Att kalla något som undergår förändring för "utveckling" är bara det ett kardinalfel. "Utveckling" är förbättring. Förändring kan vara åt båda hållen.
Tycker hen är ett löjligt ord. Vad sägs om att skriva om det är en han eller hon man syftar på, jag förstår inte varför vissa använder det ordet. Har nog aldrig sagt eller skrivit det själv.
Jubbe063
12-06-2015, 22:05
CITAT (Bengalow @ 12-06-2015, 20:05)  Jag kan hålla med om att latin är ett "dött" språk, men att det inte undergick förändringar är ett falskt påstående. Svenskan förändras också, mot det negativa, och är snart ett lydspråk till engelska, eller snarare amerikanska, vilket är ännu värre. Engelskan har fasta formregler för sitt språk, medan amerikansk engelska är "totalt lössläppt". Synd och skam. Att kalla något som undergår förändring för "utveckling" är bara det ett kardinalfel. "Utveckling" är förbättring. Förändring kan vara åt båda hållen. Att det skulle negativt är en högst subjektiv tolkning av dig, enär andra anser det vara positiv riktning. Ett språk är resultatet av dess utövare, inte ens grammatiken är ristad i sten. Sen får ju var och en tycka vad man vill. Men i grund och botten är en förändring bara just en förändring vare sig positiv eller negativ objektivt sett.
Whiskuchi
14-06-2015, 12:46
"Jag var hos läkaren idag" "Jaha, vad sa hen?"
Tycker ni verkligen inte det är smidigare att använda hen där än att säga "vad sa han eller hon", "vad sa den", "vad sa personen", "vad sa vederbörande" eller att chansa på kön?
Bengalow
14-06-2015, 13:04
Kanske jag har en lite annan bild av ordet, efter att jag läst Aftonbladet idag. Ett vittne, hen, berättar vad hen sett vid en skottlossning i Malmö. Vill man vara helt anonym, så är det ju rätt att omskriva personen som hen. Att vi, i vårt rättssamhälle, sedan har blivit skrämda för att vittna i brottsmål är ju katastrofalt. Vart barkar detta hän?
14-06-2015, 13:19
CITAT (Whiskuchi @ 14-06-2015, 13:46)  "Jag var hos läkaren idag" "Jaha, vad sa hen?"
Tycker ni verkligen inte det är smidigare att använda hen där än att säga "vad sa han eller hon", "vad sa den", "vad sa personen", "vad sa vederbörande" eller att chansa på kön? Ser du inte om du har en han eller hon framför dig? Men du vill ju också anonymisera dina barn.........
Whiskuchi
14-06-2015, 15:04
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-06-2015, 14:19)  Ser du inte om du har en han eller hon framför dig?
Men du vill ju också anonymisera dina barn......... Läs igen, långsammare den här gången, och se om du förstår vad jag skriver.
Huggorm
14-06-2015, 15:34
CITAT (Whiskuchi @ 14-06-2015, 13:46)  "Jag var hos läkaren idag" "Jaha, vad sa hen?"
Tycker ni verkligen inte det är smidigare att använda hen där än att säga "vad sa han eller hon", "vad sa den", "vad sa personen", "vad sa vederbörande" eller att chansa på kön? Det är ju skriftspråk, när man pratar kan man säga "Va sa'n då?"
Whiskuchi
14-06-2015, 16:03
CITAT (Huggorm @ 14-06-2015, 16:34)  Det är ju skriftspråk, när man pratar kan man säga "Va sa'n då?" Njä, för mig är det talspråk också, jag drar inte ihop så
14-06-2015, 16:21
Tycker ni verkligen inte det är smidigare att använda hen där än att säga "vad sa han eller hon", "vad sa den", "vad sa personen", "vad sa vederbörande" eller att chansa på kön? Läs själv...... varför skall man inte säga han eller hon? Är ju bara löjligt. För övrigt behöver du inte bli så spydig....
*Stintan*
14-06-2015, 18:07
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-06-2015, 17:21)  Läs själv...... varför skall man inte säga han eller hon? Är ju bara löjligt.
För övrigt behöver du inte bli så spydig.... Den som frågar "Jaha va sa hen" har ju ingen aning om ifall läkaren var en han eller hon. Tycker det var ett typexempel på när hen passar bra.
Bengalow
14-06-2015, 18:17
"-Jaha, och vad sa läkaren?" är kanske ännu mer relevant. Varför måste man könsbestämma ett utlåtande? Vi har ju manliga sjuksköterskor...
Jubbe063
14-06-2015, 18:30
Vilken löjlig diskussion. Var och säger väl som man själv vill och sen kan man skita i om andra använder hen eller inte.
14-06-2015, 18:45
CITAT (*Stintan* @ 14-06-2015, 19:07)  Den som frågar "Jaha va sa hen" har ju ingen aning om ifall läkaren var en han eller hon. Tycker det var ett typexempel på när hen passar bra. Jag skulle aldrig fråga vad sa hen Men varför förväntade jag mig en sån svar från stintan?
*Stintan*
14-06-2015, 21:35
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-06-2015, 19:45)  Jag skulle aldrig fråga vad sa hen Men varför förväntade jag mig en sån svar från stintan?  Förlåt men vad var det som var skrattretande med mitt svar? Du missuppfattade ju uppenbarligen det Wiskutchi skrev. Men du kanske bara vill bråka lite
Anki på Öland
14-06-2015, 22:20
CITAT (Jubbe063 @ 14-06-2015, 19:30)  Vilken löjlig diskussion. Var och säger väl som man själv vill och sen kan man skita i om andra använder hen eller inte.
johan1983
14-06-2015, 23:10
CITAT (Jubbe063 @ 14-06-2015, 19:30)  Vilken löjlig diskussion. Var och säger väl som man själv vill och sen kan man skita i om andra använder hen eller inte. Har du samma syn på ord som "Neger", "Tattare" och "Zigenare"? CITAT (Whiskuchi @ 12-06-2015, 10:33)  Jag tror (eller rättare sagt hoppas) att du gör dig dummare än vad du egentligen är nu, och jag hoppas att du kräver mer för att kalla en dag händelserik än så. Men ok, låt mig förklara igen:
Låt säga att min dotter har bråkat med sin bror, att det har varit mycket drama, skrik och smäll i dörrarna och jag vill fråga folk om tips på hur jag kan lära henne att hantera sitt humör, då vill jag inte höra "ja men alla vet ju att flickor har sådant humör", "vänta till hon kommer i tonåren" eller "flickor behöver få vara ifred när de är arga". Inte heller vill jag höra att "alla pojkar slåss" om det är så att min son klappat till någon i skolan. Men nu är det ju faktiskt så att barn ÄR olika. Könet är inte en social konstruktion eller liknande. Det handlar om fundamentet i människan som skiljer sig. Det handlar om kromosomer och hormonor. En pojke är en pojke och en flicka är en flicka. Det är en oerhört viktig del som du absolut borde ta med i beskrivningen av problemet. Jag hoppas att du inte har satt dina barn på ett genusdagis på Södermalm eller något annat fjolligt :-) CITAT (Whiskuchi @ 14-06-2015, 13:46)  "Jag var hos läkaren idag" "Jaha, vad sa hen?"
Tycker ni verkligen inte det är smidigare att använda hen där än att säga "vad sa han eller hon", "vad sa den", "vad sa personen", "vad sa vederbörande" eller att chansa på kön? "Vad sa läkaren?" CITAT (Jubbe063 @ 12-06-2015, 15:24)  Ja, precis. Anonymt och bra. Ditt exempel 1 kan vara både kille eller tjej som bor i ett blommat rum, leker med bilar och traktorer och vara allmänt bråkiga.
Ditt exempel 2 är lika anonymt, kan vara både tjej eller kille som leker med barbiedocka och provar klänningar.
Barn leker med de saker de tycker om, barn klär ut sig på många olika sätt. Så på grund av val av leksaker eller kläder vet man inte så noga vilket kön barnen har. Förutsatt att inte föräldrar och andra vuxna tutar i dem hur de ska se ut, bete sig och vilka leksaker som man ska leka med. Precis Jag tror att barnen på skolan och förskolan har större inflytande än föräldrarna när det kommer till intressen och könstillhörighet. Bara det faktum att man tidigt delar in barnen i två grupper för dusch efter gymnastiken. Låt dom duscha tillsammans istället så kanske könets betydelse försvinner mer Ett annat är fritidsintressen. Mamman kör sin dotter till gymnastik\dans. Pappan kör sin son till fotbollsträning
Natur liv
15-06-2015, 05:39
CITAT (johan1983 @ 15-06-2015, 00:10)  Har du samma syn på ord som "Neger", "Tattare" och "Zigenare"? Det var allt en dålig jämförelse. Jag tror knappast att någon känner sig kränkt vare sig man använder "han", "hon" eller "hen". De ord du nämner är en helt annan sak, det är nedsättande skällsord. Dem är vi många som avstår att använda.
Rhonda - 51Aussie
15-06-2015, 08:18
Tonen blir ofta annorlunda nu för tiden. Det har jag märkt på FB o YT bl.a. Mycket personliga påhopp. Att skriva "Har du samma syn på ord som "Neger", "Tattare" och "Zigenare"? är verkligen OT!!! ( Off Topic). Vi pratar om "hen" o inget annat.
Jag o min sambo (60 o 63 år) blev förvånade när vi hörde detta ord, förra året tror jag det var. Allt jag ska säga är att ordet kommer att stanna kvar. Jag har sett det mer o mer i tidningarna o folk har använt det på tv. Språken utvecklas hela tiden.
Jubbe063
15-06-2015, 10:02
CITAT (johan1983 @ 15-06-2015, 00:10)  Har du samma syn på ord som "Neger", "Tattare" och "Zigenare"? Se svar från "naturligt liv" och "Rhonda - 51Aussie". Stor skillnad på ordens innebörd. Helt olika diskussionsämne som inte kan jämföras
johan1983
15-06-2015, 23:20
CITAT (Natur liv @ 15-06-2015, 06:39)  Det var allt en dålig jämförelse. Jag tror knappast att någon känner sig kränkt vare sig man använder "han", "hon" eller "hen". De ord du nämner är en helt annan sak, det är nedsättande skällsord. Dem är vi många som avstår att använda. Hen används i mångt och mycket om någon som har en tveksam könstillhörighet. Kanske på grund av hormonstörningar Jag har ingen tvekan om att många skulle se "hen" som ett skällsord
Huggorm
15-06-2015, 23:27
CITAT (johan1983 @ 16-06-2015, 00:20)  Jag har ingen tvekan om att många skulle se "hen" som ett skällsord Ja, det är ju ungefär som att säga till någon att hen ser ut som en dragqueen.
johan1983
15-06-2015, 23:35
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 15-06-2015, 09:18)  Tonen blir ofta annorlunda nu för tiden. Det har jag märkt på FB o YT bl.a. Mycket personliga påhopp. Att skriva "Har du samma syn på ord som "Neger", "Tattare" och "Zigenare"? är verkligen OT!!! ( Off Topic). Vi pratar om "hen" o inget annat.
Jag o min sambo (60 o 63 år) blev förvånade när vi hörde detta ord, förra året tror jag det var. Allt jag ska säga är att ordet kommer att stanna kvar. Jag har sett det mer o mer i tidningarna o folk har använt det på tv. Språken utvecklas hela tiden. Hen är liksom zigenare och neger ett ord som många använder för att se ner på andra människor Folk tittar idag på tv och ser en kvinna med kort hår som sitter och pratar om femonism. Man mer och säger "det där är en hen!" Folk får säga vad dom vill. Men om a skall få säga hen så skall b isånafall få säga zigenare Kanske språket inte borde utvecklad i fel riktigt bara för att exemplvis Gudrun Schyman skall bli nöjd? Vad är personangreppen som du pratar om? CITAT (Jubbe063 @ 15-06-2015, 11:02)  Se svar från "naturligt liv" och "Rhonda - 51Aussie". Stor skillnad på ordens innebörd. Helt olika diskussionsämne som inte kan jämföras Jag använder dagligen ordet Zigenare. Mina föräldrar använder dagligen ordet neger Det är så vi har fått lära oss Zigenare är det politiskt korrekta ordet som ersatte "tattare" Mina avsikter är samma som dina när du säger "hen" Vi använder ord dom politiskt korrekta människor har sagt till oss att vi skall använda Om 20 år så kommer du skrika "kränkning!" Om någon upprepar ordet "hen" för då kommer det förmodligen ha utvecklats till ett rent skällsord CITAT (Huggorm @ 16-06-2015, 00:27)  Ja, det är ju ungefär som att säga till någon att hen ser ut som en dragqueen. Ja. Många använder det ordet så För mig så hade jag blivit irriterad om min dotter klippte sig kort och folk hade börjat omnämna henne som en "hen" för att understryka en eventuellt luddig könstillhörighet endast på grund utav en rent subjektiv bedömning från den enskilde individen Om folk vill använda "hen" så bryr jag mig egentligen inte. Det jag stör mig på är ryggdunkarklubbarna som anser att man är lite mer modern och lite mer tolerant om man tar till sig dylika uttryck Det är ett sånt ögontjäneri när Aftonbladet reportrar skriver krönikor och använder "hen" bara för att plocka billiga politiska poäng
Natur liv
16-06-2015, 06:17
CITAT (johan1983 @ 16-06-2015, 00:20)  Hen används i mångt och mycket om någon som har en tveksam könstillhörighet. Jag har aldrig hört någon använda "hen" av den anledningen.
Natur liv
16-06-2015, 06:31
CITAT (johan1983 @ 16-06-2015, 00:35)  Om folk vill använda "hen" så bryr jag mig egentligen inte. Bra, låt språket utvecklas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|