CITAT (anncharlotte @ 16-06-2015, 18:20)

Fantastiskt att ett litet ord som ingen tvingar oss att använda kan uppröra vissa så mycket.
Jag har själv inte vant mej vid att använda det men kan klart se fördelar. I en beskrivande text tex där det kan ersätta användaren, brukaren, deltagaren mm.
Det kan bli lite tjatigt att gång på gång både skriva och läsa deltagaren att då kunna använda hen i bland lättar ju upp texten.
Ibland vet man ju heller inte vilket kön det är på personen man pratar om, hen i stället för hon/han är ju utan tvekan smidigt.
Någon som inte har idetifierbar könstillhörighet kanske inte så många av oss har i sin bekantskapskrets men eftersom dom faktiskt finns så är det väl bra att ett lämpligt ord finns att använda.
Att jämföra detta ordet med nedsättande benämningar på diskriminerade folkgrupper tycker jag är rena dumheten.
Läs den här artikeln. Du lär sätta kaffet i vrångstrupen och första bästa samtal på din mobil i morgon lär gå till Expo eller någon aftonbladetjournalist boende på Södermalm.
http://nyheter24.se/noje/kronika/757377-vi...-inga-javla-henNeger och zigenare är förövrigt också könsneutrala ord.
I Spanien använder man "Negro" för mörkhyad. det finns ingen som tar illa upp av det eftersom det helt enkelt bara betyder svart. Därmed så är det egentligen inte mer nedsättande än vad man gör det till.
Jag står på mig att om 10-20 år så kommer hen att vara ett lika nedsättande benämning som man idag anser om ovanstående ord.
Hen är engelska och betyder höna.
Ordet är som gjort för att kränka andra människor även om någon kanske var välvillig från första början. Samma som zigenare som man skulle säga istället för tattare.
Om 10-20 år får vi inte säga "rom" heller.
Redigerat av johan1983: 16-06-2015, 22:21