CITAT (Jan af Lisö @ 16-06-2015, 12:14)

Skicka gärna bilder på skadorna och gärna på träden så att omgivningarna syns. Och vilken zon är det ? Har du blålera som jord ?
Och vad har du för förhållanden på växtplatsen tidigt på våren, är det stark sol på dagarna och minusgrader på nättrena ? I så fall finns barkskador på S sidan om träden, stämmer det ?
Äe ju omöjligt att ladda upp bilder. säger att de är för stora-. Här är i alla fall en bild på stammen till augustipäronträdet. Gr det att rädda? Hur?
CITAT (Sosob @ 17-06-2015, 15:16)

Hej Jan!
Här kommer en massa bilder. Tomten är ursprungligen en del av en skogsmark, men min salig far lade försts på ordentligt med matjord på gräsmattan. Stugan är belägen tv mil söder om Jököping (som väl tillhör zon II tack vare Vättern). Här är jag nästan säker på att et är zon IV.
I och med att tomten ligger i skogen (men saknar inte helt sol förstås) så blir temperaturväxlingarna mellan dagen och natten inte ofantliga. Skogen håller dags- och nattemperaturen lite.
En massa bilder blir det ju inte, men här är en bild på ett en gren på astrakanen som är ca 10 år. Kräfta?
CITAT (Jan af Lisö @ 16-06-2015, 12:14)

Skicka gärna bilder på skadorna och gärna på träden så att omgivningarna syns. Och vilken zon är det ? Har du blålera som jord ?
Och vad har du för förhållanden på växtplatsen tidigt på våren, är det stark sol på dagarna och minusgrader på nättrena ? I så fall finns barkskador på S sidan om träden, stämmer det ?
Hej Jan och alla ni andra!
Här kommer en massa bilder (något album lyckades jag inte skapa. Fattar inte vilken knapp man ska trycka på så att det bli "standard"). Tomten är ursprungligen en del av en skogsmark, men min salig far lade försts på ordentligt med matjord på gräsmattan. Stugan är belägen tv mil söder om Jököping (som väl tillhör zon II tack vare Vättern). Här är jag nästan säker på att et är zon IV.
I och med att tomten ligger i skogen (men saknar inte helt sol förstås) så blir temperaturväxlingarna mellan dagen och natten inte ofantliga. Skogen håller dags- och nattemperaturen lite.