CITAT (Huggorm @ 17-06-2015, 16:19)

Bild nummer två har tydliga kräftsår. Kanske är det så det börjat på bild nummer ett och tre också, men de träden är antingen döda eller döende redan. Det kanske är lite bark kvar på baksidan men när barken är borta runt om dör trädet.
Sedan undrar jag när jorden lades på, var det före träden planterades eller efter? Träd tycker inte om att man fyller på jord.
Bild ett och tre är ett ca tre år gammalt augustipäronträd. Det är alltså samma träd. Jag lade på jorden för några dagar sen. Slöseri eftersom trädet kommer att dö förstås. Men det konstiga är att det ser ut som om barken är borta runtom stammen, men att trädet ändå lever. Det blommade rikligt för någon vecka sedan.
Hur sprids kräfta? Jag tvättar alltid noga sekatören med T-sprit, men det tycks inte ha hjälpt. Kan det spridas med vinden? Eller rentav av bin. Vad tror du om det stora (ca tio år gamla) astrakanträdet. Kan det klarar sig, eller är det kört när ett äppelträd väl fått kräfta?
Mitt bigarråträd har inte barkproblem eller spår av kräfta. brukar inte körsbärsträd drabbas av kräfta?
Finns det någon poäng med att plantera nya fruktträd så som läget är nu?
CITAT (Huggorm @ 16-06-2015, 11:42)

Vad har du för jordförhållanden på platsen?
Lerjord på de flesta ställen. Men när jag planterade träden gjorde jag en stor grop som jag fyllde med planteringsjord.