CITAT (Jan af Lisö @ 18-06-2015, 15:09)

Det var väldigt tråkiga bilder att se..... Kräftskador syns, men jag tycker ändå att det ser ut som om rådjur varit i farten.
Jag tror det är bara att skaffa nya träd, äppelträden skall vara av sorter som är motståndskraftiga mot kräftan och sedan måste du skydda dem väl mot rådjur och annat elakt. Samt välja träd som klarar zon IV med god marginal.
Ett vuxet äppelträd kan leva länge med kräfta, men ett yngre kommer inte att utvecklas till stort med kräftan inuti.
Annat som äppleträd inte gillar är att stå med rötterna i vatten/sumpmark och inte att få packad jord (t.ex om man kör nära med tunga fordon). Du skall inte heller lägga extra jord där rötterna växer då det försämrar syretillgången för rötterna.
Eftersom du har lerjord skall du gräva stora gropar samt plantera träden upphöjda på en kulle
Tack, Jan! Jättebra svar, även om jag är skeptisk mot rådjuret. Fast nu är ni två experter som har den teorin så det kanske börjar bli dags att tänka om...
Om jag planterar ett litet äppelträd vill jag ju förstås inte att det ska få kräfta med en gång. Är det inte någon risk när det står ett större träd med kräfta ca 20 meter därifrån? Eller är det okej bara jag använder olika sekatörer eller är noga med att tvätta med T-sprit. Förresten behöver jag nog ingen sekatör till det stora trädet...
Ska tänka på alla dina råd när jag skaffar nya träd!