CITAT (fvd @ 18-06-2015, 15:46)

Frukträdskräfta är oerhört smittsamt i området där jag bor som är riktigt stort har varenda träd sjukdomen. En del tomtägare har försökt att plantera nya träd men det går åt pipsvängen med dessa också. Jag har hört sägas att det skall finnas nya sorter som är motståndskraftiga men jag vet inte om det stämmer. Jag får fortfarande frukt på två av mina gamla träd men de nya träden har jag sett att det inte går.
Aj då, det var det jag fruktade... Vet du om det är något slags träd, t.ex. körsbärsträd, som inte smittas lika lätt? Det är nämligen det enda av mina fem träd jag får frukt på. Å andra är det litet som skrot...
CITAT (Huggorm @ 18-06-2015, 15:17)

Det kan ändå ha varit rådjuret. Om den har skrapat hornen lagom mycket så har det undre lagret av barken förstörts, men det yttre lagret hängt kvar. Sedan har det ramlat bort med tiden. Det kan naturligtvis vara något annat också men skadan ser väldigt mycket ut som rådjursfejande och sitter på normal höjd.
Då förstår jag!!! Tack!
CITAT (Jan af Lisö @ 18-06-2015, 15:09)

Det var väldigt tråkiga bilder att se..... Kräftskador syns, men jag tycker ändå att det ser ut som om rådjur varit i farten.
Jag tror det är bara att skaffa nya träd, äppelträden skall vara av sorter som är motståndskraftiga mot kräftan och sedan måste du skydda dem väl mot rådjur och annat elakt. Samt välja träd som klarar zon IV med god marginal.
Ett vuxet äppelträd kan leva länge med kräfta, men ett yngre kommer inte att utvecklas till stort med kräftan inuti.
Annat som äppleträd inte gillar är att stå med rötterna i vatten/sumpmark och inte att få packad jord (t.ex om man kör nära med tunga fordon). Du skall inte heller lägga extra jord där rötterna växer då det försämrar syretillgången för rötterna.
Eftersom du har lerjord skall du gräva stora gropar samt plantera träden upphöjda på en kulle
Om man måste välja, är det då bättre att placera trädet på en liten kulle eller på en skuggig plats? Alla fruktträd kanske inte behöver så mycket solsken (som är en bristvara här)?