CITAT (Christa @ 24-06-2015, 18:45)

I tråden om dammsugaren som började ryka så blev jag näst intill idiotförklarad av Bengalow för att jag inte visste att det var motorfiltret som orsakar att motorn blir för varm. I dammsugarbutiken tittade säljaren oförstående på mig och förklarade att det är filtret på utblåset som blir så tätt att motorn blir överhettad.
Nej det blev du inte, men du kanske tolkade det så. Om motorn som drar en fläkt inte får tillräckligt med luft, så arbetar den hårdare och blir varm. Det sitter ett filter mellan påsen och motorn, som Rudan säger. Är det tillstoppat så kommer det förr eller senare att ryka av motorns överansträngning. Det utblåsningsfiltret till dammsugaren, som säljaren snackade om, är till för att ta bort ev. damm, om påsen skadas, samt överskottsluft. Det kan också vara bra att droppa lite rakvatten eller dylikt för att ändra lukten från dammsugning.
Motorn måste ha fri luftväg för att kunna suga effektivt. Fattar du nu?
Jag har också sålt dammsugare i mitt liv, och gått på "kurser"...rekommendera den du snackade med, att ta reda på fakta innan han bubblar...