Levererar inte sortäkta frön
Jag köpte frön till en tomatplanta (AMPELTOMAT 'Red Profusion F1') och får upp något helt annat. Jag trodde först jag hade förväxlat märkningen till krukorna. Min kompis får resten av fröna och planterar alla. Detta år sår hon bara tomater och jag står för resten.
Jag sådde 2 (8) och hon resterande frön, och får upp något som mest liknar en avlång chili-frukt och det samma gör hon. Endast 2 frön av 8 i påsen var en tomatplanta! Tiden får väl utvisa om dessa 2 verkligen är en Red Profusion.
Jag skrev en kommentar på deras sida under Omdömen till fröet, men det raderades! Jag skrev inget illa om företaget utan att det måste blivit något fel vid sorteringen. Detta skriver de på hemsidan "Varje fröpåse handpackas av oss och vi erbjuder i möjligaste mån ekologiskt odlade fröer…"
Jag kontaktade dem på deras Facebook för att få ett svar direkt i stället för att ha en mejlkonversation fram och tillbaka. Jag skrev om vad som hänt och frågade samtidigt varför de raderar dåliga omdömen. Men där har de inte ens bemödat sig att svara och det har nu gått mer än 3 veckor.
Varför har de funktionen att kunderna kan ge omdömen om produkten när de ändå raderar det? Men det verkar bara vara de positiva kommentarerna som får vara kvar, för när jag skrev omdömet "En trevlig och snygg ampeltomat" fick den vara kvar (använde en annan e-mejladress).
Notera gärna hur många kommentarer som finns till fröerna på deras sida…
Man måste dessutom uppge sin epost-adress vid omdömen på hemsidan så de hade haft möjlighet att kontakta mig, vilket de inte gjort.
Detta kan man läsa på deras hemsida ” Alla våra fröer är sortäkta”, samt ” Varje fröpåse handpackas av oss…”. Detta är då tydligen ingen garanti för att få det man beställt!
Det enda sättet att komma i kontakt med raravaxter är via mejl eller snigel-brev. Det är inte ok för ett seriöst företag enligt mig. Ett telefonnummer också tack så man kan ha direktkontakt.
Det är ett totalt oseriöst företag och jag kommer aldrig handla där igen när de lurar kunderna på detta sätt.
”Rara växter” – jo tjena. De där chili som kom upp kunde jag köpt billigare någon annanstans!
Betyg: 1 – jag hade ju ändå full grobarhet på alla fröna!
Så svar till trådskaparen - ja de är fortfarande oseriösa efter 8 år!
/Titti
Red Profusion enligt Rara Växter:
RedProfusion.jpg ( 459.68k )
Antal nedladdningar: 8