lizatuss
Jag har köpt frö av "Rara Växter" bl.a riddarsporre 32 frön för 220 kr. Av dessa grodde endast 5 st.
Jag försökte ringa dem flera gånger men möttes bara av telefonsvarare som hänvisade till deras hemsida.
Mailade dem första gången 23 mars om att jag följt deras så-instruktioner men att endast 5 grott. Jag skrev att jag ville ha kompensation för dessa.
Eftersom de inte svarade skickade jag ett nytt mail igår då fick jag detta svar:

Hej!

Sådd av riddarsporre ska stå kallt (10-14 C) enligt märkning på våra fröpåsar. Detta innebär att det är lämpligt att så fröerna på våren och sedan placera sådden utomhus. När sedan värmen kommer så gror fröerna. Detta innebär att de inte gror direkt utan först när temperaturen stigit till 22-24 grader. Alternativt så kan man kyla fröerna ett par veckor i kylskåp före sådden och sedan ställa sådden i rumstemperatur. Riddarsporrar, som många andra perenna fröer, befinner sig ofta i vilostadium och behöver en kyligare period för att vakna till liv.

Som du säkert förstår så har vi har sålt åtskilliga tusen portioner av dessa fröer och detta är klagomål nr 2 på dessa fröer. Jag är ledsen att alla fröer inte gror så lätt men det är tyvärr inte mycket jag kan göra åt den saken.

Med vänlig hälsning
Ulla
RARA VÄXTER
www.raravaxter.com

Skrev genast igen men har inte fått svar!

Är det verkligen ingen mer som råkat ut för detta?
Tycker de ger ett väldigt oseriöst intryck när de säljer så dyra fröer och sedan inte ersätter när grobarheten är så låg.
Till saken hör att jag gjorde helt enligt de instruktioner jag fick men leveransen när jag sådde den.
kerstin z5-6
fröna i kylen .. blink.gif wacko.gif hjälper ju inte ett dugg ..
men ibland är det dålig grobarhet ..Gror 5 kan man sällan räkna med ersättning-Inte heller om inget gror
Jag har dock inte prövat -men mycket kan gå fel med frösådder...Fel sort! då skulle jag def reklamera ..

Jag väljer firmor där grobarheten oftast är bra...
320 kr !!! verkar dyrt ..
150 kr kostar New millennium hybriden blushing Brides i jelitto
1 portion alltså -det är alltid 50-100 frö
anneli85
Att dom bara inte kan kompensera dig och ge dig nya fröer eller pengarna tillbaka, det är för mig ett mysterium om det nu var 2 st som klagat så är det ju bara att rätta till det, tror inte att det går nån nöd på den där firman iallafall. Hoppas du hittar en bättre firma nästa gång.
Floppy
Jag håller fullkomligt med dig lizatuss...jag har skrivit till dem flera gånger men inte fått nått svar... mad.gif ...
jag köpte 2 påsar doftpelargon frön med 5st i vardera påse och av dem så har bara 3 st grott...jag frågade dem om detta problemet plus att jag hade skrivit ett mail när jag fick fröpåsarna och sådde dem om vilka sorter av doftisar det var...har ionte fått svar på dessa frågor heller...mycket dåligt av dem för påsarna kostar 70 kr plus frakt och då vill man ju ha liiiite bättre utdelning och bättre service...

Nä fy för Rara Växter...där kommer jag aldrig att handla mer thumbdown.gif
Tacka vet jag Impecta...snabb service och man får nya fröer eller pengarna tilllbaka.... tummenupp.gif
wolkenkrabber
det verkar vara stor variation.. av allt jag har sått ifrån raraväxter så har allt grott med hög grobarhet
Eva 33c
Jag har aldrig provat att reklamera frön för att de inte grott. Det kan som sagt bero på många orsaker.
Men företagsmässigt är det ju en dundermiss av RV att inte ersätta dig ! För 220 kr skulle de förmodligen har kunnat behålla dig som nöjd kund. Nu förlorar de alla dina framtida inköp, mycket oproffsigt hanterat tycker jag!
Jag slutade handla av RV för många år sedan, bla för att jag tyckte att mycket (inte alls allt) grodde dåligt jämfört med andra leverantörer. Och sedan dessa pyttiga portioner...
Sailor Pluto
Portionernas storlek har jag också funderat på. Från andra fröfirmor får man ju frön som skulle räcka till plantor åt hela grannskapet...
adrian
Ja, det finns ju alltid bra och dåligt med alla försäljare, t.o.m mig... tongue.gif
Jag tycker att rara växter är mycket bättre än Impecta, men det är ju klart, det finns säkert någon som klagar på mig med.
Sånt är livet, ibland bra, ibland dåligt.
Jag vet att Rara växter är ute på "turne" precis som jag och då blir det svårt med alla mail och samtal, och tyvärr så blir en del kunder lidande av detta.

lizatuss
Det hjälper tydligen att skriva av sig här på Odla. Nu har jag fått svar:

Hej igen!

Dina anklagelser är mycket osympatiska och otrevliga. Vi brukar ALLTID kompensera kunder med seriösa klagomål men ställer oss mycket tveksamma till dina. Dessa fröer är inköpta i år från världens mest seriösa företag när det gäller frö till perenner. Detta skulle alltså innebära att deras fröer inte håller måtten???? Jag kan garantera dig att så inte är fallet. Vi har fått bra respons från många duktiga odlare att dessa fröer håller en hög och bra grobarhet.

Vi skickar 2 nya fröpåsar var av dessa sorter till dig TROTS att riddarsporrar som genomgår en köldperiod INTE kommer att gro inom fem veckor. Som jag sa i mitt tidigare mail så kan vi tyvärr inte göra något åt att vissa fröer är lättare och andra svårare. Om man inte är villig att acceptera detta faktum så bör man hålla sig till mer lättodlade sorter.

Att dessa fröer är dyra är ett faktum även för oss och det förklarar prislappen.

Med vänlig hälsning
Ulla
RARA VÄXTER
www.raravaxter.com

Jag skrev så här till dem:

När man klagar på en vara brukar man hos seriösa företag få kompensation.
Jag skrev i mitt första mail ( 23 mars) att jag sått dessa 32 fröer helt enligt de instruktioner som var med leveransen och att endast 5 av dem grott.
Det är fortfarande endast dessa 5 som grott!!
Det spelar ingen roll hur många tusen fröer av dessa sorter ni sålt. De fröer jag har fått och betalat 220 kr
för var undermåliga och därför vill jag ha kompensation, så enkelt är det.

Man kan inte som seriös företagare bara skriva att man inget kan göra åt det.
Säljer man en vara som kunden inte är nöjd med får man faktist kompensera kunden.
Jag vill ha besked om hur ni kommer att kompensera mig och det vill jag ha inom det snaraste!

Tycker ni att detta är otrevligt skrivet? Det är klart att jag var irriterad när jag skrev eftersom det var tredje mailet till dem utan något svar, så kanske, jag vet inte.
Det är deras nonchalanta sätt att bemöta mig som kund jag har reagerat på, det hände ju ingenting förrän jag skrev på Odlas forum.
Floppy
Ja du...du fick svar till slut iaf...detkanske är så att man måste vara lite otrevlig för att få svar av dem...för jag har kanske varit lite för snäll i mitt sista mail till dem...jag kanske skulle skriva "...att nu banne mig får de lov att svara för nu har jag skrivit för fjärde gången"....meeeen så är jag för mesig och kan inte bita ifrån...men jag skriver nog snart igen och då ska jag försöka att höja rösten lite mer så att man får nått svar...för mig har de som sagt redan förlorat som kund så det gör inget om de blir sura på mig...
Ophelia
Vad tråkigt att det blivit så.

Själv har jag köpt salvia, grekisk vädd, klätt och lite annat. Det har fungerat mycket bra. Ena klätten såddes av min kompis och hon har inte riktigt koll på sådder (övervattnade så alger frodades) men annars kom de andra upp bra. Jag är nöjd och kommer att fortsätta beställa från dem.
Eva 33c
Jag tycker nog att dera såråd är lite knepiga. Jag har i år sått 8 olika delphinium och alla utom en (D. cashmerianum från STA som inte grott alls) har grott på 8-12 dagar i vanlig rumstemperatur. Var det någon specialsort du hade beställt?
Mina var 2 st Belladonna mix (eget frö + Weibulls)
Galahad (johnsons), Green Twist, (Thompson&Morgan) D. virescens (Impecta), + två sorter trädgårdsinamlat frö från forumister.
bejron
Jag tycker också diskussionen är lite trist. Rara växter brukar vara bra att ha att göra med även om dom har lite usslig portioner. Visst är det så att somliga sorter är mer svårgrodda än andra och man kan inte förvänta sig full grodd av såna. Vilken grobarhet var angiven på påsen? Hur såvan är du?

Nog har jag misslyckats med en och annan sådd, men jag brukar kolla om det är en lätt eller en svår sort och oftast är nog misstagen mina egna och inte dåliga fröer.
Fenja
Jag har bara goda erfarenheter av Rara Växter och tycker som Bejron att diskussionen är lite trist. Jag har inte heller klagat hos någon leverantör över fröer som inte grott, det finns så mycket som kan gå snett och jag tror att det sällan handlar om fel på fröerna. Om 2 av säg 50 kunder är nöjda, så tycker jag att man kan dra vissa slutsatser av det... Dessutom måste man som någon ovan sa hålla kolla på grobarheten som anges för fröerna.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 24-04-2007, 20:44) *
Jag har bara goda erfarenheter av Rara Växter och tycker som Bejron att diskussionen är lite trist. Jag har inte heller klagat hos någon leverantör över fröer som inte grott, det finns så mycket som kan gå snett och jag tror att det sällan handlar om fel på fröerna. Om 2 av säg 50 kunder är nöjda, så tycker jag att man kan dra vissa slutsatser av det... Dessutom måste man som någon ovan sa hålla kolla på grobarheten som anges för fröerna.
Mvh
Fenja

håller med både fenja och bejron , det är ju mycket som gör som man själv påverkar om man gör rätt eller fel eller om nåt hänt .

typ köper jag fröer och har get för mycket vatten å dom ruttnar då kan man ju inte beskylla fröfirman för det ,dom bara säljer och om många andra personer har fått dom flesta att gro så har nåt gått snett ( kan va dåliga fröer men även man själv som gjort nåt fel )
Katti med torpet
Att beskylla fröfirman för dålig grobarhet är lite som att beskylla Ica för att köttbullarna man gjorde på deras köttfärs inte blev bra. Det är ju så många variabler som spelar in som de inte kan påverka så nog förstår jag om de inte är villiga att kompensera alla som ev har misslyckats med sina sådder, det skulle bli ohållbart. Visst kan det hända att grobarheten faktiskt är dålig men det har man nog svårt att som ensam odlare bevisa. Men när fröerna var så dyra förstår jag din besvikelse.
Att de är så dåliga på att besvara era mail och telfonsamtal tycker jag är väldigt dåligt, sådant ger ett oseriöst intryck och är man irriterad sen tidgare blir det ju ytterligare bränsle till den brasan.
Plain
Intressant kundbemötande från deras sida...

Jag ska nog testa det - när någon kund ringer in och säger att de inte får igång sin programvara, ska jag säga att den är skriven av världens bästa programmerare.

whistling.gif

Mvh
David
anneli85
Mycket dåligt bemötande ifrån Rara Växter, ska man behöva gå ut här och skriva några ord för att dom ska ta kontakt?....Tydligen.
Österläge
CITAT (Plain @ 25-04-2007, 08:04) *
Intressant kundbemötande från deras sida...

Jag ska nog testa det - när någon kund ringer in och säger att de inte får igång sin programvara, ska jag säga att den är skriven av världens bästa programmerare.

whistling.gif

Mvh
David

a0a.gif a0a.gif a0a.gif

Bra sagt Plain/David! Konstigt argument...
bejron

Ger du kunden ett nytt program också om det är vad han kräver? Fast du tror eller vet att det är handhavandefel? Bemötandet från rara växter kunde varit bättre, men det kan aldrig vara bara fröfirmans ansvar om det gror.
marskattan
Jag håller oxå med om att bemötandet är dåligt. Det ska inte behövas att man ryter till innan man får ett svar, och det ska definitivt inte ta en månad innan någon svara på mail. Att dom har mycket att göra kan jag väl förstå, speciellt eftersom dom ger sig ut på mässor, men då får man prioritera. Antingen anställer man fler när man är iväg på mässa eller så åker man mindre på mässa.

Jag har alltid blivit bra "behandlad" av Rara Växter vilket innebär att jag inte har behövt ha kontakt med dom, utan har fått det jag har beställt.
Betty
CITAT (bejron @ 25-04-2007, 13:19) *
Bemötandet från rara växter kunde varit bättre, men det kan aldrig vara bara fröfirmans ansvar om det gror.

Alldeles riktigt, om det gror så är det helt och hållet odlarens uppgift att hålla grodden vid liv... innocent.gif
Men man kan faktiskt ha sån otur att man har fått frön med dålig grobarhet, speciellt om man bara har fått en liten fröportion- som i det här aktuella fallet, då är risken procentuellt naturligtvis större. "Fina firman" slår ifrån sig kritiken - men även solen har sina fläckar... Jag skulle välja andra firmor i framtiden om det hade varit jag som fått ett sånt oförskämt svarsmail.
Bodenblomman
Hur som helst så bemöter man inte sina kunder som ULLA från Rara växter

gjorde, vare sig kunden är missnöjd och fått dåliga frön eller om kunden hanterat sådden fel!

ChiliNörd
Levererar inte sortäkta frön

Jag köpte frön till en tomatplanta (AMPELTOMAT 'Red Profusion F1') och får upp något helt annat. Jag trodde först jag hade förväxlat märkningen till krukorna. Min kompis får resten av fröna och planterar alla. Detta år sår hon bara tomater och jag står för resten.

Jag sådde 2 (8) och hon resterande frön, och får upp något som mest liknar en avlång chili-frukt och det samma gör hon. Endast 2 frön av 8 i påsen var en tomatplanta! Tiden får väl utvisa om dessa 2 verkligen är en Red Profusion.

Jag skrev en kommentar på deras sida under Omdömen till fröet, men det raderades! Jag skrev inget illa om företaget utan att det måste blivit något fel vid sorteringen. Detta skriver de på hemsidan "Varje fröpåse handpackas av oss och vi erbjuder i möjligaste mån ekologiskt odlade fröer…"

Jag kontaktade dem på deras Facebook för att få ett svar direkt i stället för att ha en mejlkonversation fram och tillbaka. Jag skrev om vad som hänt och frågade samtidigt varför de raderar dåliga omdömen. Men där har de inte ens bemödat sig att svara och det har nu gått mer än 3 veckor.

Varför har de funktionen att kunderna kan ge omdömen om produkten när de ändå raderar det? Men det verkar bara vara de positiva kommentarerna som får vara kvar, för när jag skrev omdömet "En trevlig och snygg ampeltomat" fick den vara kvar (använde en annan e-mejladress).
Notera gärna hur många kommentarer som finns till fröerna på deras sida…

Man måste dessutom uppge sin epost-adress vid omdömen på hemsidan så de hade haft möjlighet att kontakta mig, vilket de inte gjort.

Detta kan man läsa på deras hemsida ” Alla våra fröer är sortäkta”, samt ” Varje fröpåse handpackas av oss…”. Detta är då tydligen ingen garanti för att få det man beställt!

Det enda sättet att komma i kontakt med raravaxter är via mejl eller snigel-brev. Det är inte ok för ett seriöst företag enligt mig. Ett telefonnummer också tack så man kan ha direktkontakt.

Det är ett totalt oseriöst företag och jag kommer aldrig handla där igen när de lurar kunderna på detta sätt.
”Rara växter” – jo tjena. De där chili som kom upp kunde jag köpt billigare någon annanstans!

Betyg: 1 – jag hade ju ändå full grobarhet på alla fröna!

Så svar till trådskaparen - ja de är fortfarande oseriösa efter 8 år!

/Titti

Red Profusion enligt Rara Växter:
[attachment=83104:RedProfusion.jpg]

Bassam
Hej

Det är mycket dåligt företag, för att de är snåla och tänker inte på sina kunder, du behöver inte mejla eller ringa till samma människor, du kan bara reklamera dem, en gång jag hade trädgårdsföretag och jag sådd gräsmatta till kunder, men efter 14 dagar ringde till mig kunder och sa att gräsmatta kommer inte bra, direkt åkte jag till dem med påse som har gräsfrö, jag gjorde om plantering till gräsmatta o bjud de en påse gräsfrö och lärde dem hur de skulle sprida frö o skötsel dem, de var mycket glada o tacksamma.

Obs

1- Jag tycker inte om slarviga företag som slarviga på kunder, Alltid företag måste inte kasta misstag på kunden av någon anledning, denna första läxa jag lärt mig när jag började handla med kunder, jag tycker att för företag bättre att de förlorar
lite pengar istället för att förlorar kunden för företag fram tiden, de behöver ibland skicka någon duktigt anställ och se vad som händer och diskutera med kunder, det är inte problem för pengar men problem är står på hur dem möta situationen.

2 du kan ringa o prata med deras chef. om du vill att du ska bli mera snäll med dem.

H.Bassam
ChiliNörd
Detta är ett familjeföretag och vad jag kan få fram av org.nr så finns det endast 2-3 personer anslutna. Visst jag kunde ju ta reda på deras privata telefonnummer och ringa och klaga, men det leder nog ingen vart det heller. Det enda sättet är att varna andra överallt för detta företag.

Jag betalar gärna vad frön kostar om det så skulle vara 50 kronor för fem exclusiva tomat-frön (tror ni förstår hur jag tänker). Men att ta bra betalt och samtidigt inte leverera det man beställt är inte ok.

Sen att radera kritiska kommentarer på hemsidan visar ju bara hur seriösa de är. Andra företag låter sånt ligga kvar och bemöter kritiken. Vissa skickar en ny vara eller ger kompensation i annan form. Det var det att de raderade mitt inlägg som fick mig att reagera kraftigt samtidigt som de nonchalerade mig på FB, annars hade jag lagt ner detta för längesen.

/Titti

Aqvakul
Jag frågade på deras FB sida:

"Ni har aldrig funderat på att skaffa er en telefon dit man kan nå er?"

Fick följande svar:

"Rara Växter Vi är ett e-handelsföretag och sköter som de flesta andra sådana företag kundtjänsten primärt via mail och facebook. Annars finns jag på 0707695519. Mvh Patrik"
Bassam
Hej

Du behöver bara reklamera den här slarviga företag.

H.Bassam
adamappel
Jag handlade för första gången av dem i år och var så taggad för att de verkade vara en så gemytlig firma med intressant utbud. Jag vågar kalla mig van odlare av plantor från frö, från lättgroende ettåringar till svårflörtade fleråringar i djup dvala. Jag köper fröer från flera leverantörer och tyvärr stack fröer från Rara växter ut pga den dåliga grobarheten överlag på deras fröer. Till och med enkla ettåringar vägrade gro. Några sorter grodde dock fint, tex sommarrudbeckia. Men som sagt, det var uppenbart att grobarheten var dålig överlag på de fröer jag köpte. Hade tänkt köpa hem hela deras utbud av akleja (som i allmänhet är känt för att gro ojämnt men som jag med egna icke sortäkta fröer lyckas gro med stor framgång) men det vågar jag inte. Det finns heller inte någon datummärkning på portionerna så det finns ingen möjlighet att veta hur gamla fröerna är vilket jag misstänker är anledning till den dåliga grobarheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon