Christa tycks ha lämnat tråden men jag kommer ändå med ett svar på usprungsfrågan, eller åtminstone en teori. Avfuktare har man för att ta bort fukt från ouppvärmda utrymmen som vindar eller krypgrunder. Det är också utrymmen där det inte vistas folk normalt och det därför är ganska dammfritt. Nu har du avfuktaren i ett bostadsutrymme där det alltid virvlar omkring damm och därför fungerar den som en dammsugare. Det finns, förmodligen, en fläkt inne i den för att blåsa luften förbi kylslingorna eller liknande och då följer dammet med och fastnar i filtret eller inne i maskinen.
Grundproblemet är dock för hög luftfuktighet och det avhjälps bäst med bättre ventilation. Det är så gott som alltid högre luftfuktighet inomhus än utomhus varför man vädrar ut den fuktiga inomhusluften. Du skriver att ni har en evakueringsfläkt i badrummet men det hjälper nog inte så mycket. Eftersom jag inte vet hur huset ser ut kan jag inte komma med direkta råd men att skaffa mekanisk ventilation kan vänta till man testat självdrag. Öka ventilationen.
Redigerat av Gossen Ruda: 30-06-2015, 20:27
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|