CITAT (Robbalove @ 29-06-2015, 21:05)

Har följt denna tråd med intresse under ett par år då jag själv har en relativt nyplanterad häggmispelhäck (Spicata) som har haft exakt samma problem som era häckar.
Satte 70 meter häck (4 per meter) för fyra år sedan och har precis som ni varit drabbad varje år av bruna fläckar på bladen som sedan gulnar i förtid och lossnar. Problemet har dykt upp vid midsommar varje år precis som för er. Vissa partier har varit mer drabbade än andra och det verkar som det varit mest problem i de partier där solen ligger på som mest.
Men igår (drygt en vecka efter midsommar) när jag kontrollerade hela häcken noggrant verkade den vara frisk än så länge. Hittade endast en liten brun fläck på ett enda blad på hela häcken! Tidigare år har det alltid funnits massvis med angripna blad vid det här laget.
Antingen beror det på att vi haft den kallaste våren sedan mätningarna startade här i Umeå och att angreppen därför har förskjutits i tid eller så kanske, kanske häcken håller på att tillfriskna... Vågar knappt hoppas på det senaste.
Har lagt ned väldigt mycket tid på häcken denna vår. Klippte ganska hårt med sekatör vid månadskiftet mars/april och rensade ogräs väldigt noggrant samt gödslade med kogödsel på påse samt lite blåkorn och täckte med barkmull. Har därefter hållit undan ogräset mer noggrant än tidigare år och har nu nästan inget alls. Har också vattnat ca 5-6 kbm per vecka med droppslang och la på ytterligare lite kogödsel nu vid midsommar.
Har stödvattnat även tidigare år men inte alls lika mycket så kanske är det det som gör skillnaden i år. Har väldränerad mager sandjord så förmodligen krävs det en hel del extravatten första åren.
Om problemen fortfarande inte har kommit tillbaka om ytterligare en vecka börjar jag kanske hoppas på riktigt.
Välkommen hit

En sak som jag alltid funderat på är varför det alltid verkar slå till en vecka efter midsommar.
Tycker också att angreppen är mycket mindre i år. Sen om det beror på den kalla sommarn eller kumelus spryningar vet jag inte.
Om det vore temperatyr styrt så borde vi ju få mer olika resultat, för det är väl iallafall lite varmare i Stockholmstraken jämfört med Umeå ?
CITAT (Bassam @ 29-06-2015, 23:04)

Hej
Man kan inte bli fri från svamp sjukdom, men med skötsel bra kan man minska dem, med flera året blir dem bättre .
obs
1 ska vattna bra.
2 minska kväve näring.
3 höja kalium näring.
H.Bassam
Tycker jag har gjort allt det där och skillnaden har varit ytterst liten.
Det är först i år som jag sett en lite förbättring, sprayade på kumulus ~3-4 veckor innan midsommar.
Kanske var det som gjorde skillnaden ?