Jag tror inte att det finns något bekämpningsmedel som kan ta dessa stora tuvor. Det går ju inte heller att gå runt med spade och gräva upp dem så mycket tid brukar ingen ha. Jag har två gräsmattor en som är 14x12 m och en annan som är 14x14 m dessa blev angripna av pingborrar som åt upp rötterna. Efter att jag grävt upp så många jag kunde (ca 2000) lade svart markduk över över i tre år. Jag grävt mig igenom den ena nu och plockat bort gamla rötter och lite annat skräp som fanns där sedan gamla tider (1928). Jag har nu något så ovanligt som ogräsfri och inte en enda pingborre jord och skall anlägga ny matta nu. Om jag hinner innan hösten sår jag den andra mattan också innan vintern (bor i zon1).
Om jag hade haft en gräsmatta så stor som din hade jag fräst upp den och forslat bort översta lagret så att frön och växtdelar följer med. Det bästa är ju att leja ut jobbet man har råd annars hade jag hyrt en grävmaskin. Efter det hade jag funderat på hur stor gräsmatta jag vill ha och så den och göra något annat på resten av ytan. Det är "skitjobbigt" men värt det och sparar arbete i framtiden.
Jag kunde göra jobbet själv p g a att jag är pensionär och gillar att vara ute i min vackra trädgård,
--------------------
Zon 1
|