CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-08-2015, 14:03)

Varför är det att föredra? Det måste du förklara för mig
Och varför är PUT bäst? Är det inte bättre att ompröva hur människor sköter sig? Skulle ofta behövas
Som jag sa till Stintan I inlägget före detta. Att i vissa fall vet man redan att PUT är bättre än TUT som exempelvis barn och unga som tappat band till sitt gamla land och påbörjat ratings process I Sverige. Eller där man från början vet att personens flyktingstatus baseras på kriterier som inte kan rättas till under överskådlig tid i gamla landet.
Men visst ska TUT användas så flitigt som möjligt där minsta tvivel finns. Finns ju ingen motsättning mellan TUT och PUT.
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2015, 15:22)

Hur kan man veta det från början. Finns ji massor av folk som kommit hit på falska premisser. Sen efter några år åker de glatt på semester till sina forna hemländer.
Ja, vet man att ett litet barn kommer hit och tappar kontakt med hemlandet, ja då vet man nog rätt hundraprocentigt att det är tryggast och bäst att låta barnet stanna här och fortsätta bygga upp en ny trygg och stabil tillvaro.
Detsamma gäller att skicka tillbaka HBTQ personer till en säker död eller grym tortyr eftersom vi redan vet att många av dessa stater har en människofientlig lagstiftning som inte lät upphöra under överskådlig tid.
Personer med grava funktionsnedsättningar eller sjukdomar som riskerar att inte kunna behandlas etc och därmed leda till stort lidande eller död i gamla landet. För ser man att detta inte kan uppfyllas inom överskådlig tid så finns ingen orsak att göra flera kostsamma PUT utredningar. Skapar bara oro och osäkerhet samt minskad trygghet hos de äldre, barnen, sjuka och funktionsnedsatta.
Men som sagt, min åsikt. Sen är det väl möjligt att du tycker annorlunda.