CITAT (malarmaster @ 17-08-2015, 17:57)

du menar 200 år,lite drygt. Sista kriget förlorade vi och blev av med Finland.
sedan kan man diskutera... Är vi i krig i afganistan eller andra ställen där svensk trupp deltar?
och håller med,behöver man asyl skall man få det,det är inte rimligt att avvisa någon som kommer från krigszoner eller ett land med förföljelser (dvs de flesta diktaturer,oops,det heter numera ickedemokrati enl. regeringen,tar tid innan det sitter.)
Men personligen ogillar jag PUT,anser att en flykting skall hem igen när det normaliserats,man bör sätta en tidsgräns när PUT kan ges,har du etablerat dig i Sverige ,barnen pratar svenska m.m ,låt säga 5 år innan PUT kan ges och då under förutsättning att situationen i hemlandet är oförändrad.
I annat fall är det inte flyktingpolitik vi för utan ren invandring.något vi i dagsläget inte har något som helst behov av. ulf
Jag instämmer med dig, tycker det är bra att KD, Fp och M ändrat sig och förordar Tillfälligt UppehållsTillstånd.
Idag är det svårare att ta emot flyktingar, dels pga det stora antalet, men också pga att många kommer från områden, där vi inte kan veta vilken sida i kriget de tillhör. Minst av allt vill vi att stridigheter skall fortsätta i Sverige bland de som kommer från Syrien tex.
Sen borde fler stimuleras att återvända och hjälpa till att bygga upp landet tex läste jag om en somalier, som tänkte återvända och använda sina kunskaper om demokrati han lärt sig i Sverige och engagera sig politiskt. Sen finns det ju de som inte har något att återvända till tex i Bosnien, där deras hus och byar tagit s över av serber. Men att stötta flyktingar ekonomiskt med återvändarbidrag är en bra idé, så att de lättare kan etablera sig vid återkomsten. Det finns faktiskt bidrag att söka för de som återvänder, fick reda på det av en politiker, hur känt det är bland invandrare vet jag inte.
Så mitt svar är TUT i stället för PUT.