CITAT (malarmaster @ 05-09-2015, 19:32)

du skrev tidigare att jag var cynisk. Jag håller med,mina inlägg är ofta ironiska för jag förstår inte att folk inte ser vad som måste göras. Ta t.ex IS ,finns bara ett sätt och det är att bomba skiten ur dem och sedan sätta in pansar o infanteri. Kostar stora pengar och människoliv men får garanterat slut på terrorn och flyktingarna kan återvända hem. Men ingen vill säga det rent ut...
Lika med Syrien,ta bort assad-regimen,låt FN-trupp administrera landet tills en laglig,demokratisk regering kan ta över. Ingen vill ens tala om det...
EU och USA har resurser ihop med de krafter som vill krossa IS,det hjälper inte att utrusta några få trupper med kurder med vapen,det krävs flyg o pansar för att snabbt krossa IS,de är trots allt inte så många (enl. uppgift 20-25000) dåligt utbildade och med handvapen,det fåtal tunga vapen som de erövrat väger lätt mot en diciplinerad trupp med modern teknologi.
Araberna själva skulle kunna ställa upp med det mesta,saudi har världens modernaste vapen,flyg o pansar.jordanien har också resurser. Men då kommer religionen in igen,saudi gillar ju att IS bråkar med syrien och Irak. Det ryktas om att de stöttar IS på olika sätt,med pengar m.m.
Turkiet å sin sida (som också lätt skulle kunna gå in) vill inte att kurderna får vapen som sedan kan vändas mot dem om IS krossas. hur många grupper inne i syrien som bråkar vet nog ingen men assad-regimen förlorar mark hela tiden,deras hopp är att dessa grupper slåss inbördes så pass så att kraften går ur dem.
En jävla röra med andra ord.
och för att reda upp detta krävs ett ingripande utifrån med stor kraft . Men det kommer inte att ske,det är ju bara muslimer... Ulf
Att tredje part går in militärt har aldrig fungerat, så skulle inte fungera nu heller.