Jag googlade runt men hittade inte att någon av dessa typer som sort eller art har låg grobarhet. Med mirakelbären verkar det som att det skulle vara lätt att så frön men fröna var nästan tvunget vara färska (i princip lägga fröna på jord och täcka lätt när man äter frukten). Själva groddarna ser tydligen ut som små hårstrån och de skulle tydligen helst växa i något rejält genomsläppligt mix exempelvis cocosfiber (skölj den för de kan innehålla salter), bark och perlite.
Aloe verkar också relativt lätt att få att gro om de får varmt och mörkt (exempelvis ovanpå ett kylskåp) men svårigheten verkar vara att få grodden att ta sig då den tydligen ruttnar bort lätt. Vissa verkar köra med att sterilisera såddjorden i ugnen för att minska risk för att svamp ska bildas i den fuktiga jorden under tiden fröet ska gro.
Men det kan diffa rätt rejält mellan den generellt angivna groddtiden och faktiskt utfall på olika fröindivider av samma sort.
Jag tömde krukor som stått ute i tre år utan att annat än småbjörkar och mossa visat sig. Sedan kom det upp blad som jag trodde var någon primula och jag bar dem till woodlandet och där står nu silvermartorn, fel plats men lyser upp lite halvskuggan (och väldigt hög).
|