CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2015, 11:45)

Vi pratar nog om olika saker. Jag pratar om att bladen drar ut fukt ur trädet, du om att fukten skall stanna kvar. Om ett träd fälls och grenarna kapas och man sen låter det ligga ruttnar det oftast innan det är torrt. Lite sortberoende. Låter man grenaran vara kvar torkar det dock snabbare.
Det finns litteraturuppgifter om att en stor björk dricker ett par hundra liter vatten per dygn. Om inte löven avdunstar detta vad händer då? Är uppgiften fel?
Om nu löven inte drar ut fukt ur trädet varför är det då fel att låta dem vara kvar om trädet skall torka långsamt?
Än igen...blad DRAR INTE ut vätskan. Kapillärerna i bladen har ingen kraft att "dra" eller "suga" ut. Vattner pyser ut för att kapillärerna är öppna när de tar upp koldioxid. Vattnet pressas upp di genom tryck som är högst i rötterna. Om du öppnar ventilen till din kran/armatur/blandare på diskbänken så är det inte så att det finns någon mekanism i armaturen som "suger" eller "drar" upp vattnet. Vattnet pressas upp genom ledningarna av undertryck. Likartat med träden.
Frågeställaren som vill slöjda har fårt ett tips som inte är fel om veden ska användas till bränsle, då spelar det ingen roll om träet slår sig eller spricker för att det torkar snabbt. Men du får ingen Malmstensmöbel av virket. Men det spelar kanske mindre roll nuförtiden .....att ställa sig och peka med hela handen utan att ha koll på var man står eller var man pekar handlar väl om att "bygga varumärke" (förr kallades det för efterblivet) men då får man väl ägna tid på IKEA för att hitta en rak gavel eller skåplucka om man vill ha möbler i massivt trä.
Jag har inte ens påstått att "vattnet ska stanna kvar", det framgår klart av min argumentation att en långsam torkprocess är det som krävs för att minimera risk att träet spricker och eller vrider sig därefter.