Halaj!
Det ligger mer än
en gravad hund här!
Jag börjar med bilden. Det måste vara 4-5 år sedan jag ringbarkade dessa björkar. Nog är de lite glesare och gulare än björken till H, men skillnaden är inte markant. Så vi kan nog sluta oss till att vattentransporten inte sker bara närmast under barken.
Jag har läst länken i inlägg #11.
Den där professorn sov nog under fysiklektionerna. Alltså: det finns några fysikaliska storheter som aldrig kan bli lägre än noll. Tex:
ljus. Man kan aldrig nå ett tillstånd mörkare än fullständig mörker. Mörker är ingen egen storhet, utan frånvaro av ljus.
Temperatur. Man kan aldrig nå ett tillstånd kallare än 0 Kelvin. kyla är ingen egen storhet, utan frånvaro av värme.
Tryck. Man kan aldrig nå ett tillstånd lägre än fullständigt vakuum. Sug är ingen egen storhet, utan frånvaro av tryck.
CITAT
En stor trädkrona med hundratusentals blad/barr utvecklar ett mycket stort undertryck, ca. -2 MPa eller -20 atmosfärer (minustecknet anger att det är fråga om undertryck).
Det här är svammel. Tänk en given volym, fylld med luft. Trycket är luftens molekyler som studsar mot volymens väggar. Pumpar man nu ut all luft så att inga molekyler finns kvar får man fullständigt vakuum. Lägre tryck än så kan man inte få! Hur skulle det gå till? Man kan ju inte få ett negativt antal molekyler! Man kan bara få noll!
Nu till det konstiga: det drivande till vätsketransporten är tryckskillnader säger ni (och professorn).
Men det som trädet har att spela med är ju tryckskillnaden mellan atmosfärstrycket och vakuum.
Trycket i en vätskepelare beräknas enligt:
P=ro*g*h
där:
P: tryck
ro: vätskans densitet
g: gravitationen
h: pelarens höjd
Med ett atmosfärstryck på 101 kPa får vi:
h=P/(ro*g)=>101000/(1000*9,81)=10,3
Atmosfärstrycket kan alltså bara trycka upp vatten drygt tio meter! Det här är ju gamla nyheter för den som försökt suga upp vatten ur en brunn t.ex. Det går bara att suga upp vatten ca 7 meter (det tillkommer en dynamisk faktor när vatten strömmar). Men vi vet ju att träd växer högre än så.
//T
Redigerat av Tapio: 11-09-2015, 17:26