CITAT (jo i ö-bro @ 11-09-2015, 17:06)

Jag förstår inte din kommentar om lönsamhet, du förutsätter att en viss process görs i lönsamhetssyfte och inte för att det främjar ett visst önskat resultat i själva produktbearbetningen? Ja man får bättre betalt för virke av bättre kvalitet och den kvaliteten är inte bara beroende av var trädet har växt. En senvuxen fura som levt en bra bit norrut är i alla fall rätt värdelöst för vissa typer av konstruktioner om det snabbtorkas för folk vill inte betala särskilt mycket för exempelvis vridna och spruckna dörr- och fönsterkarmar. Och det är väl inget osunt i det?. Jag har generellt inget emot IKEA, för här är ju relevant i sammanhanget om fol är villig och betala för kvalitet. Trävaruindustrin arbetar inte ideellt för att förvara och bearbeta produkter gratis till dem som är nöjd med en skev bokhyllegavel från IKEA för nån femtiolapp i alla fall.
Halaj!
Först ställer du en fråga, och sen svarar du på den själv! Allt i ett och samma inlägg!
På brädgårdar kan man köpa virke i alla möjliga storlekar och dimensioner. Men bara i gran eller fura. Vill man ha rötbeständigt virke tillhandahålls tryckt sådan. Men jag gillar inte sådant äckel-päckel, utan är beredd att slanta upp rejält för att få träsorter som är naturligt rötbeständiga.
Men allmogen är inte villig att betala extra för sådant, och därför finns det inte att köpa heller.
Förr i tiden skiljde sågarna på kärn-och splintved. Den bästa veden (kärnveden) gick till fönster-och dörrkarmar (med prisskillndad såklart), men numera säljs fönster med vilket skitvirke som helst.
Ur led är tiden. Det var bättre förr, och ju förr, desto bättre.
//T