CITAT (jo i ö-bro @ 11-09-2015, 19:29)

Men trycket finns ju i hela trädet inte bara i roten. Det står inte att trycket bara finns i roten utan att det är starkast där trycket finns alltså i stam och grenar tre meter från toppen där "ventilerna" i form av kapillärerna i grönmassan där trycket är obefintligt. Rottrycket behöver inte ensamt jobba sig upp i kronan på 30 meter höga träd.
Kapar du trädet finns fortfarande tryck i trädet som antagligen pressar ut vätskan (genom kapillärerna om de håller öppet och ev kapade grenar).Änden på stammen brukar dock inte vara i närheten av att vattna lika mycket som stubben.
Ditt resonemang visar inte att professorn sov utan att du läser slarvigt. Vän av ordning och som är lite yrkesskadad i att vara petig med kausalitetskedjor (orsak och verkan bakom händelser och fenomen) undrar då varför? Det med trycket är känd, testad och verifierad kunskap sedan länge, redan när jag hade biologi på högstadiet och gick på Mulleskola och jag är inte purung. Visst man kommer inte ihåg allt men jag är lite förvånad över "jorden är platt" reaktionen på ett odlar forum (?).
På vanlig svenska, du svamlar. Jag orkar dock inte rätta alla dina tokigheter nu, nöjer mej bara med en rättning. Du pratar om kapillärer i grönmassan. Är det möjligen bladens klyvöppningar du menar så skriv det. Mej veterligen finns det inga kapillärer i bladen. Vad är det för "tryck" du pratar om? Var skapas det? Storlek?
Redigerat av Gossen Ruda: 11-09-2015, 22:20