|
Drar löven på ett fällt träd ur vatten ur trädet? |
|
|
|
10-09-2015, 15:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
Halaj! Jag har sågat ner några ekar på tomten. Jag vill att de skall torka på ett snällt sätt (men ändå snabbt), utan sprickor, för att ha dem att slöjda grejer av. Pratade för länge sen med en man som påstod att man kunde fälla björkar (för ved till nästa vinter) på våren trots att de har börjat sava. Men man måste då låta björkarna ligga med lövverket kvar några veckor. För då fortsätter trädet att dra ut vattnet till lövverket där det avdunstar bort. Hade mannen rätt? Jag frågar för att det kliar i fingrarna att trycka ner bôset i kompostkvarnen. Men om mannen hade rätt får jag ge mig till tåls till nästa sommar. //T
Bifogade fil(er)
ekar.jpg ( 221.03k )
Antal nedladdningar: 63
|
|
|
|
|
 |
Svar
|
11-09-2015, 22:18
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (jo i ö-bro @ 11-09-2015, 19:29)  Men trycket finns ju i hela trädet inte bara i roten. Det står inte att trycket bara finns i roten utan att det är starkast där trycket finns alltså i stam och grenar tre meter från toppen där "ventilerna" i form av kapillärerna i grönmassan där trycket är obefintligt. Rottrycket behöver inte ensamt jobba sig upp i kronan på 30 meter höga träd. Kapar du trädet finns fortfarande tryck i trädet som antagligen pressar ut vätskan (genom kapillärerna om de håller öppet och ev kapade grenar).Änden på stammen brukar dock inte vara i närheten av att vattna lika mycket som stubben. Ditt resonemang visar inte att professorn sov utan att du läser slarvigt. Vän av ordning och som är lite yrkesskadad i att vara petig med kausalitetskedjor (orsak och verkan bakom händelser och fenomen) undrar då varför? Det med trycket är känd, testad och verifierad kunskap sedan länge, redan när jag hade biologi på högstadiet och gick på Mulleskola och jag är inte purung. Visst man kommer inte ihåg allt men jag är lite förvånad över "jorden är platt" reaktionen på ett odlar forum (?). På vanlig svenska, du svamlar. Jag orkar dock inte rätta alla dina tokigheter nu, nöjer mej bara med en rättning. Du pratar om kapillärer i grönmassan. Är det möjligen bladens klyvöppningar du menar så skriv det. Mej veterligen finns det inga kapillärer i bladen. Vad är det för "tryck" du pratar om? Var skapas det? Storlek?
Redigerat av Gossen Ruda: 11-09-2015, 22:20
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
11-09-2015, 22:46
|
Medlem
Antal inlägg: 130
Medlem nr: 82 615

|
CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2015, 23:18)  På vanlig svenska, du svamlar. Jag orkar dock inte rätta alla dina tokigheter nu, nöjer mej bara med en rättning. Du pratar om kapillärer i grönmassan. Är det möjligen bladens klyvöppningar du menar så skriv det. Mej veterligen finns det inga kapillärer i bladen. Vad är det för "tryck" du pratar om? Var skapas det? Storlek? Tokigheter? Kalla det vad du vill det finns säkert professorer i neuropsykiatri som skulle finna dej ytterligt intressant, de skulle säkert ha lite bokstäver att ge dig. Frågor av trådskapare: 1) Drar löv ur vatten ur fällda träd? Svar: Nej, bladen drar inte vatten ur träd som fortfarande står på rot och de får inte krafter som gör det när de fällts. Fråga 2) Finns något skonsamt sätt att torka trä snabbt utan att det spricker? Svar: Träet spricker för att vätska försvinner i snabbare takt än träet justerar sig genom att krympa (trä krymper inte på längden i fiberriktningen. Det finns antagligen metoder med vilket man kan torka trä snabbt utan att få den normala sprickbildningen. Skulle kunna tänka att ånga och visst tryck skulle kunna funka men det blir rätt kostsamt för annat än mycket små mängder. Men för att svara utifrån premisserna om vad genomsnittliga villaägaren har för möjlighet att torka ett par ekstockar eller slanor snabbt utan att det blir sprickor...nja, knappast. men är inte lönsamhet ett problem för slöjderiet så kan man väl bygga ett 15 meter långt och en meter bred Attefallshus och inreda det som turkisk bastu till de fällda träden. Någon månad eller två kan säkert sparas i torktid.
|
|
|
|
|
11-09-2015, 23:12
|

Medlem

|
CITAT (jo i ö-bro @ 11-09-2015, 23:46)  Tokigheter? Kalla det vad du vill det finns säkert professorer i neuropsykiatri som skulle finna dej ytterligt intressant, de skulle säkert ha lite bokstäver att ge dig. Halaj! Här, precis här, straffade du ut dig själv. Dra! Hitta något annat forum. För här är ditt snack inte OK. Alldeles oavsett dina kunskaper. //T
|
|
|
|
|
12-09-2015, 07:40
|
Medlem

|
CITAT (Tapio @ 12-09-2015, 00:12)  Halaj!
Här, precis här, straffade du ut dig själv. Dra! Hitta något annat forum. För här är ditt snack inte OK. Alldeles oavsett dina kunskaper.
//T Tapio, du ställde en fråga på vilken jag svarade utifrån vad jag visste och kom ihåg från det jag lärt mig som liten. Detta område är inte mitt yrkesområde verför jag länkade till yrkesmänniskors svar på liknande fråga. Då kommer Gossen Ruda och kallar det "svammel" och argumentet till varför mitt svar till dig är fel är att han ju "känner det själv". Gossen Ruda använder avatar av en bild av ett barn men är antagligen en medelålders person. Och personer som gör så (tyvärr är de rätt frekventa på diskussionsforum av olika slag och jag har slutat vara överseende, jag kallar en spade en spade och det är ett störigt beteende som om det uppvisas i verkliga livet kan få en arbetsgivare att undra om människan har DAMP). Du är inte nöjd med svaret du fick, vilket i sig inte är fel. Det framgår inte hur de testar trädtrycken som skjutsar upp vatten, men jag är inte säker på att din teori heller är rätt. Våningarna överst i exempelvis Turning Torso eller högre hus får väl alla vatten ur kranen när de öppnar ventilerna. Men när du verkar läsa så selektivt för att erhålla ett visst önskat svar (som man inte kan ge om man inte vill påstå något man antar vara osant) så kanske det är du som är på fel forum?!?! Jultomten i Rovaniemi kanske har något forum som inte konkursförvaltaren stängt?
|
|
|
|
|
12-09-2015, 11:35
|

Medlem

|
CITAT (jo i ö-bro @ 12-09-2015, 08:40)  Tapio, du ställde en fråga på vilken jag svarade utifrån vad jag visste och kom ihåg från det jag lärt mig som liten. Detta område är inte mitt yrkesområde verför jag länkade till yrkesmänniskors svar på liknande fråga. Då kommer Gossen Ruda och kallar det "svammel" och argumentet till varför mitt svar till dig är fel är att han ju "känner det själv". Gossen Ruda använder avatar av en bild av ett barn men är antagligen en medelålders person. Och personer som gör så (tyvärr är de rätt frekventa på diskussionsforum av olika slag och jag har slutat vara överseende, jag kallar en spade en spade och det är ett störigt beteende som om det uppvisas i verkliga livet kan få en arbetsgivare att undra om människan har DAMP).
Du är inte nöjd med svaret du fick, vilket i sig inte är fel. Det framgår inte hur de testar trädtrycken som skjutsar upp vatten, men jag är inte säker på att din teori heller är rätt. Våningarna överst i exempelvis Turning Torso eller högre hus får väl alla vatten ur kranen när de öppnar ventilerna. Men när du verkar läsa så selektivt för att erhålla ett visst önskat svar (som man inte kan ge om man inte vill påstå något man antar vara osant) så kanske det är du som är på fel forum?!?! Jultomten i Rovaniemi kanske har något forum som inte konkursförvaltaren stängt? Halaj! Ja, ruda är kanske inte så finkänslig alltid. Men han angriper dina påståenden, inte dig. Du svarar med personangrepp. Du verkar ha svårt att skilja på sak och person. Sen fortsätter du med att vara oförskämd mot mig. Lite oklart vad du menar med min teori, men om du menar min beräkning ovan så är det inget konstigt. Det är en term utdragen ur Bernoullis ekvation för laminär strömning i fluider. Det viktiga när man pumpar vatten är vilken sida man kopplar vattnet till. Det finns en sugsida och en trycksida. Man kan bara suga vatten ca 10 meter. Det sägs också i klippet ruda länkade till. Däremot kan man trycka vatten hur högt som helst, så länge packningarna håller och pumpen inte rasar. I turning torso får man alltså ha pumpen i källaren och inte uppe på vinden. //T
|
|
|
|
|
12-09-2015, 16:53
|
Medlem

|
CITAT (Tapio @ 12-09-2015, 12:35)  Halaj!
Ja, ruda är kanske inte så finkänslig alltid. Men han angriper dina påståenden, inte dig. Du svarar med personangrepp. Du verkar ha svårt att skilja på sak och person. Sen fortsätter du med att vara oförskämd mot mig.
Lite oklart vad du menar med min teori, men om du menar min beräkning ovan så är det inget konstigt. Det är en term utdragen ur Bernoullis ekvation för laminär strömning i fluider.
Det viktiga när man pumpar vatten är vilken sida man kopplar vattnet till. Det finns en sugsida och en trycksida. Man kan bara suga vatten ca 10 meter. Det sägs också i klippet ruda länkade till. Däremot kan man trycka vatten hur högt som helst, så länge packningarna håller och pumpen inte rasar. I turning torso får man alltså ha pumpen i källaren och inte uppe på vinden.
//T Gossen Saide påstod att mitt svar att vattnet trycks upp från rötterna och uppt var "svammel" och att jag inte visste vad jag talade om. Initialr postade jag mina svar som uttalade frågor för att jag minns detta från såväl mulleskolan innan jag började skolan, studiebesök på ortens industri i mellanstadiet och högstadiets biologi. Men jag minns inte exakta detaljerna eller terminilogin för det är precis som för Aquakul inget jag jobbar med dagligdags. Gossen Saida visste sig veta att det är bladen som suger för ett träd han lämnat fällt med lövverket var ju torrt och lätt redan efter ett par månader, hen kunde ju känna själv således att bladen suger. Detta oavsett vad någon professor säger baserat på faktisk vetenskap. Och när jag postar relevant artiklar för att styrka mitt påstående så menar Gossen Saida att det är "tokerier", för hen hade ju känt orsak - och verkansambandet genom att lyfta på icke avlövat fällt träd. Person angrepp eller inte, ovan beskrivna sätt att kommunicera brukarav artiga människor kallas "oförskämt" mer informellt brukar det leda till att andra undrar om människan är efterbliven. "Verkligheten Gossen Saida refererar till till att bestämma orsak och verkan är alltså hens känsla av att trädet är torrt. Say no more. Jag vet inte om min replik till dig var oförskämd. Jag påpekade att mannen som tipsade om att torka ved snabbt gjorde det utifrån att veden skulle eldas. Hade du eller någon annan ställt fråga om metod när man ska använda virket till slöjd eller annat så är det sannolikt han gett ett annat råd. Du verkade ha inställningen att metoder jag beskrev hur man på ett sågverk behandlar timmer som är avsett att användas till snickerivirke skulle vara irrelevanta och bara görs i lönsamhetssyfte och då tappar du mig totalt för det är dels inte billigare att torka ved till snickerivirke än bränsle , såväl tidsmässigt som hanteringsmäsdigt och därav de lätt syrliga lustigheterna om att bygga en Attefallsstuga med ångbastu eller skriva till Tomten.
|
|
|
|
|
12-09-2015, 20:51
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (jo i ö-bro @ 12-09-2015, 17:53)  Gossen Saide påstod att mitt svar att vattnet trycks upp från rötterna och uppt var "svammel" och att jag inte visste vad jag talade om. Initialr postade jag mina svar som uttalade frågor för att jag minns detta från såväl mulleskolan innan jag började skolan, studiebesök på ortens industri i mellanstadiet och högstadiets biologi. Men jag minns inte exakta detaljerna eller terminilogin för det är precis som för Aquakul inget jag jobbar med dagligdags. Gossen Saida visste sig veta att det är bladen som suger för ett träd han lämnat fällt med lövverket var ju torrt och lätt redan efter ett par månader, hen kunde ju känna själv således att bladen suger. Detta oavsett vad någon professor säger baserat på faktisk vetenskap. Och när jag postar relevant artiklar för att styrka mitt påstående så menar Gossen Saida att det är "tokerier", för hen hade ju känt orsak - och verkansambandet genom att lyfta på icke avlövat fällt träd.
Person angrepp eller inte, ovan beskrivna sätt att kommunicera brukarav artiga människor kallas "oförskämt" mer informellt brukar det leda till att andra undrar om människan är efterbliven. "Verkligheten Gossen Saida refererar till till att bestämma orsak och verkan är alltså hens känsla av att trädet är torrt. Say no more.
Jag vet inte om min replik till dig var oförskämd. Jag påpekade att mannen som tipsade om att torka ved snabbt gjorde det utifrån att veden skulle eldas. Hade du eller någon annan ställt fråga om metod när man ska använda virket till slöjd eller annat så är det sannolikt han gett ett annat råd. Du verkade ha inställningen att metoder jag beskrev hur man på ett sågverk behandlar timmer som är avsett att användas till snickerivirke skulle vara irrelevanta och bara görs i lönsamhetssyfte och då tappar du mig totalt för det är dels inte billigare att torka ved till snickerivirke än bränsle , såväl tidsmässigt som hanteringsmäsdigt och därav de lätt syrliga lustigheterna om att bygga en Attefallsstuga med ångbastu eller skriva till Tomten. Där kom bekräftelsen. Jag har haft trollkänningar i den här tråden ett tag nu. Sättet att komma med märkliga uttalanden som uppenbarligen inte kommer från kunskaper utan surfning, inte förklara påståenden, redigera i gamla poster, skriva många inlägg mm är misstänkt men nu blev det tydligt. Alla från yrkeskriminella till forumtroll har svårt att inte upprepa sig och sättet att vränga till signaturer har vi sett förut, det luktar hjortronsylt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
Tapio Drar löven på ett fällt träd ur vatten ur trädet? 10-09-2015, 15:39 jo i ö-bro Det kan nog stämma, men varför måste du vänta till... 10-09-2015, 15:52 jo i ö-bro Har du fällt dem nyligt? I såfall är de antagligen... 10-09-2015, 16:02 Huggorm Jag provade på en asp som blåste ner i somras. Löv... 10-09-2015, 16:05 jo i ö-bro Jag provade på en asp som blåste ner i somras. Löv... 10-09-2015, 16:07  Huggorm Jag tror inte löven suger vatten från grenarna. Lö... 10-09-2015, 16:42   jo i ö-bro Känns som om vi pratar förbi varandra lite.
För ... 10-09-2015, 17:01    Huggorm Jo veden håller vatten men transpoerten av vätskan... 10-09-2015, 17:39     jo i ö-bro Jag kan ha fel men jag tror att vattenskotten bild... 10-09-2015, 18:05 Gossen Ruda Det är allmänt känt bland trädfällare att låter ma... 10-09-2015, 16:13 jo i ö-bro Det är allmänt känt bland trädfällare att låter ma... 10-09-2015, 16:30 jo i ö-bro Kanske "nördigt" in absurdum men löven d... 10-09-2015, 19:04 Gossen Ruda Utan att vara elak men rakt på sak, du svamlar uta... 10-09-2015, 19:28 jo i ö-bro Utan att vara elak men rakt på sak, du svamlar uta... 10-09-2015, 23:14 jo i ö-bro "Vattentransporten drivs av tryckskillnader..... 11-09-2015, 00:00 Gossen Ruda Trädet dör efter ringbakning när inte längre något... 11-09-2015, 06:32 Gossen Ruda Nåja, tillbaka till verkligheten. Jag fällde en li... 11-09-2015, 07:53 jo i ö-bro Oavsett hur du känner det....För några år sedan gj... 11-09-2015, 09:08 Gossen Ruda Vi pratar nog om olika saker. Jag pratar om att bl... 11-09-2015, 10:45 jo i ö-bro Vi pratar nog om olika saker. Jag pratar om att bl... 11-09-2015, 15:51 Tapio Halaj!
Oj, vilken intressant diskussion det b... 11-09-2015, 12:36 jo i ö-bro Halaj!
Oj, vilken intressant diskussion det b... 11-09-2015, 16:06  Tapio Jag förstår inte din kommentar om lönsamhet, du f... 11-09-2015, 17:50 *Stintan* Intressant tråd. En fråga bara. "Slöjdvirke... 11-09-2015, 14:00 Huggorm Intressant tråd. En fråga bara. "Slöjdvirke... 11-09-2015, 14:14 jo i ö-bro Intressant tråd. En fråga bara. "Slöjdvirke... 11-09-2015, 15:33 Tapio Halaj!
Det ligger mer än en gravad hund här... 11-09-2015, 17:17 jo i ö-bro Men trycket finns ju i hela trädet inte bara i rot... 11-09-2015, 18:29 jo i ö-bro Trycket förutsätts vara proportionellt avtagande u... 11-09-2015, 20:16 Tapio oj!
//T 11-09-2015, 22:18       Huggorm Där kom bekräftelsen. Jag har haft trollkänningar ... 12-09-2015, 21:21 Huggorm Skall man ha småbitar att snickra av kan man prova... 11-09-2015, 23:07 Gossen Ruda Jag har lärt mig något nytt idag. Det är inte osmo... 12-09-2015, 06:42 jo i ö-bro Jag har lärt mig något nytt idag. Det är inte osmo... 12-09-2015, 07:46  Gossen Ruda Det förklarar de i artikeln också men bladen suger... 12-09-2015, 08:49 jo i ö-bro Jag vet inte om inställningen till förklaringen av... 12-09-2015, 08:02 Aqvakul Min gymnasiekemi räcker inte för att förstå alla t... 12-09-2015, 08:18 Aqvakul RE: Drar löven på ett fällt träd ur vatten ur trädet? 12-09-2015, 09:09 Gossen Ruda Vi får se, jag föredrar dock att fälla framför att... 13-09-2015, 06:48 jo i ö-bro Vi får se, jag föredrar dock att fälla framför att... 13-09-2015, 09:04  *Stintan* Men det är ju du som visade upp trollbeteendet. A... 13-09-2015, 09:37   jo i ö-bro Varför svarar du ens i tråden då du inte verkar ha... 13-09-2015, 09:58 *Stintan* Tycker det är bra att läsa HELA frågan innan man s... 13-09-2015, 11:40 jo i ö-bro Tycker det är bra att läsa HELA frågan innan man s... 13-09-2015, 13:43 Aqvakul RE: Drar löven på ett fällt träd ur vatten ur trädet? 13-09-2015, 14:08 *Stintan*
Ja så kan man ju också uttrycka det :giggle: 13-09-2015, 14:57 Huggorm Tog några sekunder att fatta men då fattade jag äv... 13-09-2015, 16:26 Gossen Ruda
Hade Stig Helmer flyglicens måntro? 13-09-2015, 17:50 Gossen Ruda Ett annat vanligt trollbeteende är att försöka sky... 13-09-2015, 16:23 jo i ö-bro Ett annat vanligt trollbeteende är att försöka sky... 14-09-2015, 12:10 Aqvakul RE: Drar löven på ett fällt träd ur vatten ur trädet? 13-09-2015, 19:06
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|