Först vill jag tacka fvd för den hjälp jag fått att få reda på vad Stoppa Snigel innehöll. Jag skall gå vidare med att tillskriva Astma-Allergiförbundet och varna för medlet. De kanske kan få tillverkaren att sätta varningstext på förpackningen, där det står att personer känsliga för chili bör undvika bekämpningsmedlet.
Jag vill avsluta med att summera mitt snigelklippande för 2015. Jag har till dags dato kommit upp i 15630 klippta sniglar, ett förhoppningsvis oslagbart rekord ! Till kommande år hoppas jag hålla mig på normal nivå dvs 2000-3000 st och att kommunen slår gräset runt odlingsområdet, vilket inte skett detta år, vilket varit en orsak bland andra till snigelinvasionen.
Eftersom jag följt sniglarnas beteende på nära håll under hela odlingssäsongen vill jag upplysa om en viktig iakttagelse. Hela tiden fram till någon gång i mitten av augusti har sniglarna uppträtt en och en eller några st ätande på död snigel. Därefter såg jag flera par ihopslingrade eller att en snigel följde efter den andre. Detta tyder på att mördarsniglarna har sin parningsperiod under augusti-september, varför man bör hålla på med bekämpningen säsongen ut. Ytterligare en iakttagelse; pantersniglarna ger sig inte på levande mördarsniglar, har hittat dem tillsammans under brädor och stenar samt en gång sett pantersniglar äta på levande växter.
Redigerat av Mjärden: 01-10-2015, 23:33
|