CITAT (*Stintan* @ 14-10-2015, 06:44)

Av vilken anledning skulle man bryta det mönstret menar du? Det vore ju skittrist om alla ungar vore likadant klädda.
Se filmen. Tycker det är trist att vuxna tillskriver barnen egenskaper utifrån kläderna. Det den vuxne uppfattar som tjej behandlas annorlunda än det som uppfattas som kille. Skrikande kille är tuff, arg eller buossig, skrikande tjej är ledsen och det är synd om och ses som mer bräcklig och sårbar.
CITAT (Carl @ 13-10-2015, 16:27)

Självklart kan man inte se vilket kön en baby har i den åldern! självklart inte vilket yrke heller! I vår kultur så klär man en baby i attribut så att man visar vilket kön babyn har! Inte alla men dom flesta gör så!
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2015, 10:41)

Jag förstår inte vitsen med att klä barnen så att man inte skall se vilket kön, tycker bara det är löjligt.
Hubbe du skulle säkert kalla mig kärring för att jag frågade ett par här som fick barn i vintras, vad det blev. Pojke eller flicka. Är det farligt? Är man en sån enstöring att man tycker det är hemsk ja då får man nog flytta ut i ödemarken så att man inte träffar andra människor.
Jag älskade också alltid att köpa barnkläder och barnen har ju snart sin egen uppfattning om vad den gillar.
Vi har ett barnbarn och hon gillar allt som är mycket tjeigt däremot en annan flicka som bara ville ha neutrale kläder.
Nej, det förstår inte jag heller varför man måste. Men om du ser filmen som är starten till denna tråd, så ser du att man använt samma barn i bägge bilderna, en med tjej kläder och en som kille.
Det intressanta är inte hur vi klär barnen, utan de förutfattade föreställningarna vi som åskådare lägger på barnet. Se på filmen. När de ser bild med pojkläderna så ser de en tuff kille som kan bli brandman eller liknande. Där barnet har tjej kläder ser de söt prinsessa som ska jobba med mode etc.
Det jag själv iakttagit på lekplatser är att barn som har killfärger behandlas annorlunda av omgivningen än barn i tjejfärger. "Kille" skriker och vuxna kommenterar "oj så arg han är" eller "vilken bestämd liten kille". "Tjej" gör samma sak och kommentarer blir " om så ledsen hon är" eller "stackars liten". Och det bara utifrån färgen på kläderna. ....... snacka om att göra skillnad på barn och barn....