Gud finns - i människornas hjärnor - och det är gott och väl sålänge det gör människorna till goda, glada och harmoniska till sinnet och vill sin medmänniska väl. I så fall spelar det ingen roll om Han verkligen finns eller inte.
Men sen finns det människor som utnyttjar Gud för sina egna syften genom att de hittar något i Bibeln, Koranen eller helig skrift, som gottgör deras handlingar. Jag rekommenderar att läsa Gamla Testamentet i Bibeln Jag började med Jerikos fall och gick sen vidare och upptäckte vilka hemska handlingar judarna utförde vid återerövringen av Kaanans land. Att det var möjligt att utföra dessa grymma handlingar berodde på att de själva inte behövde ta ansvar för dem, då de gjorde dem i Guds namn dvs det var Gud som tog på sig dem.
När jag läst detta gick det upp ett ljus för mig. Jag har funderat på hur IS har kunnat utföra hemska och grymma handlingar mot människor med "fel" religion. Jag tror det är samma mekanism hos dem att det är i Allahs namn och att det är han som har ansvaret samt att de får komma till himmelen trots/tack vare sina onda gärningar (anm. det vi tycker är "onda" tror jag de tycker är "goda")
Redigerat av Mjärden: 19-11-2015, 18:48
|