Asiens drabbade länder kommer att behöva massor av hjälp under många, många år ännu. Personligen struntar jag fullständigt i varför folk vill hjälpa så länge de hjälper. Grumliga motiveringar eller PR-hunger, det är deras skam - inte min. Det här är för mig ett exempel på hur ändamålet kan och också får helga medlen.
Turisternas öden har paradoxalt nog lyft fram just den här katastrofen. Men eftersom vi är så många som berörts så hoppas jag ur djupet av mitt hjärta - och vill tro - att åtminstone någon i västvärlden har fått sig en tankeställare. Om så bara en liten, liten bråkdel av befolkningen i rika länder blir aningen mer ödmjuk så är redan det ett steg framåt. Om bara några få funderar över sina prioriteringar i livet så är det också ett steg framåt.
Asiens drabbade behöver massor av hjälp. Jorden behöver ännu mera.
Det är många som i dessa dagar kritiskt lyfter fram allt som tidigare inte har gjorts för människorna, djurlivet och miljön på vårt jordklot. Som t.ex. du, Ikognito. Det ser jag som något oerhört positivt i allt detta hemska. För första gången har eländet en chans att komma fram i rampljuset! Det kanske leder till att svälten i Afrika får en extra slant någon gång eller till att någon övergår till rättvisare produkter. Eller till att någon funderar mer än vanligt på vem som skall få hans eller hennes röst i valet. Ingen handling är idag längre för liten.
Mot den bakgrunden har jag också ett betydligt större överseende med skandalpressen än någonsin tidigare. Och mer än överseende - jag hoppas att massmedia länge ännu fortsätter att bombardera oss med skrämmande artiklar och bilder och TV-reportage som kan få folk att öppna plånboken och att tänka efter!
Jag kände personligen två personer som saknas idag och flera tiotal andra drabbade som antingen sörjer idag eller som var med. Mina älskade egna familjemedlemmar på Koh Phi Phi kunde rädda sig med minsta möjliga marginal. För att orka gå vidare försöker jag nu se på allt så här: Ingen drabbades förgäves om något konstruktivt växer fram ur detta!
Och så tänker jag anlägga en "Tsunami-rabatt" i vår! En liten "minneslund" för eftertanke.
Kram till er alla
Mulle
|