CITAT (Gita @ 24-11-2015, 13:12)

Jag tycker nog att det är ganska naivt att jämföra IS med ensamma galningar som Breivik, Mangs eller lasermannen. Hur tragiska deras gärningar än är är det dock enstaka handlingar och det ligger ju inte någon stor organisation bakom.
IS är spridda över i stort sett hela världen, har en stor ekonomi (bl.a oljepengar) och är skickliga på att locka ungdomar som krigare villiga att offra sina liv (ex. självmordsbombare) för bildandet av en rent islamsk stat (kalifat)
Gita
Läs om, läs rätt. Har aldrig ställt någon grupp mot någon annan. Om du inte sett av den diskussion jag hållit så handlar den om att extremism, fundamentalism och galningar finns precis överallt i alla grupper. Del två att folk i allmänhet kräver att muslimer ska ta mer avstånd från galningar än vad andra grupper behöver göra. Och det gäller inte bara ur religiös vinkel. Gäller även socialt, politiskt och kulturellt. Nästan som att muslimer förutsätts vara homogen grupp utan diversitet. Jämfört med kristna världen där folk i allmänhet kan se nyanser,se skillnad på galning, sekter, normala och onormala individer utan att behandla alla från vår del av världen som en homogen skara.
CITAT (Mjärden @ 24-11-2015, 00:42)

Men deras mål är väl inte att bilda en kristen renlärig stat, där man förbjuder abort och skär huvudet och dödar alla som är för abort osv. Vore det så, skulle dessa få ett kraftigt fördömande från den kristna världen är jag övertygad om.
Mål och medel skiljer sig åt, men galningar är galningar oavsett. En kristen extremist är inte någon gullig byfåne utan ett reellt hot mot liv och hälsa även om kristna galningar är mycket mycket mer ovanligt än Islamistisk dito.