Full version: IS-terrorn
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Det måste vara lite deppigt för IS-folket att hjärnan bakom Paris-attentaten är död efter bara en vecka. Visserligen är de inte rädda för att dö men det är bara meningen att fotfolket skall spränga sig i bitar, hjärnorna skall klara sig för att planera nya dåd.
Huggorm
Hur mycket "hjärna" behöver man ha för att planera ett dåd som det i fredags? Jag gissar att det finns hundratals, kanske tusentals andra islamister som kan planera något likadant eller värre, så det är inte så stor lättnad att just denna person är död.
Bengalow
Hjärnor...???
Gossen Ruda
Även en felprogrammerad hjärna är en hjärna. Även höns har en hjärna.
Bengalow
Skillnaden med höns är väl att dom inte kan tänka - dom går mest på "ryggmärgen", med sina basala behov, som att äta. Jag vet inte hur en jihadist fungerar, och vilka behov som styr en sådan människa. Är det typ härskarmentalitet som ligger bakom, eller rent av fundamentalistiska religionskrav? Islam är i grunden en välsinnad tro, men även Hitler ansåg sig kristen. Varför har ondskan fått breda ut sig inom islam? Tradition, som man hänvisar till, och som egentligen strider mot deras övertygelse? Varför kan hedningar omvändas, men inte islams anhängare? Har dom sett för mycket västerländsk TV, och vill ha det lika bra som oss? Låt dom då skapa en egen stat, och hålla sig till den, utan att oroa världen utanför. Jag har inte fått klart för mig vad IS vill, och ingen annan har berättat det heller. Svar?
Gossen Ruda
Du kan börja här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Islamiska_staten

Och nu har svensk polis gripit den misstänke terroristen, det går framåt så sakta.
malarmaster
ytterst få "normala" människor skulle kunna trivas i IS kalifat. det är en ren skräckorganisation som får både Gestapo och KGB att förblekna.
Grunden är en religiös fanatism där det mesta är dödsbelagt.Skulle du ha en annan tro eller ifrågasätta så är du automatiskt dömd till döden.
Den har egentligen inte så mycket med den ursprungliga Islam att göra som är en tolerant religion utan är en av dessa villäror som en del religiösa (oavsett religion) lägger sig till med när de tycker omvärlden lever "fel".
Vi har dem även i kristendomen men då väst har lyckats sekularisera stat o religion så hör vi inte så mycket av dem men visst finns det organisationer främst inom katoliscismen som är oroande.
IS vill kontrollera individen ner på detaljnivå,samhällsstrukturen är strängt religiös enligt deras version,våld är en stor del av vardagen.
väst uppfattas som huvudfienden men även andra muslimska trosinriktningar bekämpas.
vad IS inte vill ha är åsiktfrihet,demokrati,sekularisering,utbildning,ifrågasättande.
åsikten är att man skall låta IS få ha sitt kalifat och lämnas ifred är en fundamental feltanke.
IS vill inte lämna omgivningen ifred då deras mål är att omvända alla till sin version av islam.
Alla diktaturregimer skall bekämpas särskilt om de hotar sitt grannskap.En så rutten regim som IS är dessutom ett direkt hot inte bara mot sina grannar utan också mot oss i väst.
I europa grips just nu massor av individer som tycks kunna kopplas till IS nätverk,även i Sverige har gångna dygnet ett flertal gripits och tagits in till förhör.
Så länge vi släpper in IS anhängare i Sverige kommer det att finnas en förhöjd risk för terrordåd även här. nu tycks Löfven ha förstått läget (efter att ha samtalat med europas ledare) att Sverige behöver skärpa både lagar men också åtgärder mot dessa individer.
Jag förstår fortfarande inte varför en terrormisstänkt kan få gå fri? Det finns ett hundratal som återkommit från IS till Sverige,alla dessa är potentiella risker och det räcker inte med att hålla ett register över dem,det misstaget gjordes i Frankrike/belgien . Lås in alla som har samröre med IS !!! Ulf
*Stintan*
Ska man kunna låsa in alla som haft samröre med IS så måste nog den kommande lagen gälla retroaktivt. Vet inte om det är möjligt.
Det konstiga är att nu pratar alla om det som SD sagt hela tiden och då är det plötsligt rumsrent och ickerasistiskt men fortfarande säger alla att SD är ett rasistiskt parti som inte släpps in i möblerade rum. Kanske och jag säger kanske är just vägran att släppa in SD i samtalen den största miss som gjorts av sjuklövern på år och dar. Naivt eller dumhet det är frågan.
Gossen Ruda
Det är skillnad på att dra alla muslimer över en och samma kam mot att hålla koll på ett fåtal även om just dessa är muslimer.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker att detta vad IS håller på med har ingenting med deras tro att göra.

Ulf vad är så farligt med katolska tron? Är det bara för att du vill att alla skall tycka och tänka som du. Skall du bestämma?

Carl

I från Sverige har det åkt cirka 400 ner för att mörda! Det är inte fel att tro att det är 10 gånger mer som kan tänka sig att åka! Då pratar vi 4000 islamister i Sverige! Säkert 5-10 gånger mer som stöttar Is . Så i Sverige finns det iaf mellan 4000-40000 människor som är mellan muslim och IS anhängare!
Bengalow
Det kallar jag statistik enligt Mark Twain!!!
sparvuggla
CITAT (Carl @ 20-11-2015, 09:57) *
I från Sverige har det åkt cirka 400 ner för att mörda! Det är inte fel att tro att det är 10 gånger mer som kan tänka sig att åka! Då pratar vi 4000 islamister i Sverige! Säkert 5-10 gånger mer som stöttar Is . Så i Sverige finns det iaf mellan 4000-40000 människor som är mellan muslim och IS anhängare!

Om du kan hitta bevis för dina siffror, då tror jag på dig, inte ett dugg annars.
Mjärden
Ni som säger "islam är en fredlig religion" - har ni läst Koranen ?

Jag tror att islam måste öppnas upp till kritisk granskning som alla andra religioner, det tror jag är enda vägen för islam att bli accepterad som en modern religion. Att rensa bort otidsenliga avsnitt i Koranen borde gjorts för länge sen, där har de en del att lära av kristendomen. Det som hindrat insyn i islam är folks rädsla för att bli dödade eller förföljda.

Tittade på Debatt och jag måste säga att Adaktusson är en otroligt skicklig debattör och med enorm skärpa i sitt resonemang. En sak slog mig efter att hört en företrädare för en islams organisation i Sverige och en flykting från Syrien och det är en ovilja att offentligt ta avstånd från IS och dess metoder. Efter alla dåd som utförts av IS har jag inte sett några personer eller uttalande i medier att de tar avstånd från dåden, oftast ett lamt "islam är inte sån".
Carl

som denna artikel! Här hamnar man på runt 12% av alla världens muslimer förespråkar våld mot civila
http://www.thedailybeast.com/articles/2015...ly-believe.html
malarmaster
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-11-2015, 09:52) *
Jag tycker att detta vad IS håller på med har ingenting med deras tro att göra.

Ulf vad är så farligt med katolska tron? Är det bara för att du vill att alla skall tycka och tänka som du. Skall du bestämma?

nu läste du inte mitt inlägg riktigt,jo det finns avarter inom främst katolisicmen men de gör inte så mycket väsen av sig just nu. Att katoliker generellt skulle vara farliga varken tror eller säger jag. Men liksom det finns avarter inom islam så finns det avarter inom kristendomen.
Katolska kyrkan har ett blodigt förflutet med inkvisition,häxbränning och förföljelser av oliktänkare.
Men givetvis har även protestantismen haft liknande företeelser.
det är inte så länge sedan det fanns religionskrig i europa och de kan blossa upp igen under "rätt" förutsättningar. Ulf
Bengalow
Väl underbyggd sanning, Carl? Det är hans tolkning (Jay Michaelson), som du tar fram. Bara för att det står i en blaska, så är det inte automatiskt sant...eller för den delen relevant. Lika "säkert" som opinionsundersökningar inför ett val.
Tapio
CITAT (Mjärden @ 20-11-2015, 14:19) *
Ni som säger "islam är en fredlig religion" - har ni läst Koranen ?

Jag tror att islam måste öppnas upp till kritisk granskning som alla andra religioner, det tror jag är enda vägen för islam att bli accepterad som en modern religion. Att rensa bort otidsenliga avsnitt i Koranen borde gjorts för länge sen, där har de en del att lära av kristendomen. Det som hindrat insyn i islam är folks rädsla för att bli dödade eller förföljda.

Tittade på Debatt och jag måste säga att Adaktusson är en otroligt skicklig debattör och med enorm skärpa i sitt resonemang. En sak slog mig efter att hört en företrädare för en islams organisation i Sverige och en flykting från Syrien och det är en ovilja att offentligt ta avstånd från IS och dess metoder. Efter alla dåd som utförts av IS har jag inte sett några personer eller uttalande i medier att de tar avstånd från dåden, oftast ett lamt "islam är inte sån".

Halaj!

Har du läst gamla testamentet på sistone?
Rätt smaskig läsning där. Massakrering av oskyldiga, incest, stening av homosexuella osv.
Angående det sistnämnda har det varit en debatt om detta i Kalifornien.
Liberala krafter vill ju tillåta homoäktenskap. Samtidigt har det funnits en debatt om att legalisera cannabis.
Konservativa kristna fundamentalister är ju såklart emot allt sånt här progressivt.
Dock har de liberala kunnat hitta en passage i fundamentalisternas egna fyrbåk, King James bibel:
där står: the man that lies with another man shall be stoned.
Alltså: den man som ligger med en annan man skall vara stenad.

Nog med skämt. Allvar nu.
Det är ju lite konstigt att när muslimska fundamentalister begår illdåd kräver man att ”vanliga” muslimer skall ta avstånd.
Men när kristna fundamentalister gör illdåd hörs inget sånt. De har t.ex. stått (i usa) utanför abortkliniker och skjutit ihjäl läkare som utför aborter.

//T
Mjärden
CITAT (Tapio @ 20-11-2015, 16:24) *
Halaj!

Har du läst gamla testamentet på sistone?
Rätt smaskig läsning där. Massakrering av oskyldiga, incest, stening av homosexuella osv.
Angående det sistnämnda har det varit en debatt om detta i Kalifornien.
Liberala krafter vill ju tillåta homoäktenskap. Samtidigt har det funnits en debatt om att legalisera cannabis.
Konservativa kristna fundamentalister är ju såklart emot allt sånt här progressivt.
Dock har de liberala kunnat hitta en passage i fundamentalisternas egna fyrbåk, King James bibel:
där står: the man that lies with another man shall be stoned.
Alltså: den man som ligger med en annan man skall vara stenad.

Nog med skämt. Allvar nu.
Det är ju lite konstigt att när muslimska fundamentalister begår illdåd kräver man att ”vanliga” muslimer skall ta avstånd.
Men när kristna fundamentalister gör illdåd hörs inget sånt. De har t.ex. stått (i usa) utanför abortkliniker och skjutit ihjäl läkare som utför aborter.

--------------------------------------------------------------------------------------

Jag har läst GT nyligen, se mitt inlägg i tråden om kristendomen av idag.

Har Du läst Koranen, så du vet vad "vanliga" muslimer har att gå efter ? Jag menar att skall man vara trovärdig att "islam är inte sån" så måste man gå ut och kraftigt fördöma IS och andra fundamentalisters illdåd. Vad som gjorts i kristendomens namn förmildrar inte IS mord på "otrogna", livets okränkbarhet måste gälla oavsett om det begås utanför eller i religionens namn.
Jubbe063
CITAT (Mjärden @ 20-11-2015, 14:19) *
Jag har läst GT nyligen, se mitt inlägg i tråden om kristendomen av idag.

Har Du läst Koranen, så du vet vad "vanliga" muslimer har att gå efter ? Jag menar att skall man vara trovärdig att "islam är inte sån" så måste man gå ut och kraftigt fördöma IS och andra fundamentalisters illdåd. Vad som gjorts i kristendomens namn förmildrar inte IS mord på "otrogna", livets okränkbarhet måste gälla oavsett om det begås utanför eller i religionens namn.

Jorå, både Koranen och ha haditerna. MUHAMMED sa bland annat att man inte får skada, döda eller fördriva barn, kvinnor och män som inte aktivt krigar själva. Han sa även att man ska behandla andra på sådant sätt så deras heder upprätthålls på samma sätt som man vill att ens egen heder ska respekteras.

Kort sagt, precis som med bibeln kan muslimer och kristna rättfärdiga alla tänkbara handlingar utifrån lösryckta citat i bibel, Koran eller haditerna. Du hittar allt från folkmord till oreserverad oändlig kärlek, allt mellan himmel och helvete.
Aqvakul
CITAT (Jubbe063 @ 20-11-2015, 20:55) *
Jorå, både Koranen och ha haditerna. MUHAMMED sa bland annat att man inte får skada, döda eller fördriva barn, kvinnor och män som inte aktivt krigar själva. Han sa även att man ska behandla andra på sådant sätt så deras heder upprätthålls på samma sätt som man vill att ens egen heder ska respekteras.

Kort sagt, precis som med bibeln kan muslimer och kristna rättfärdiga alla tänkbara handlingar utifrån lösryckta citat i bibel, Koran eller haditerna. Du hittar allt från folkmord till oreserverad oändlig kärlek, allt mellan himmel och helvete.

tummenupp.gif
kerstin z5-6
Det heter inte isis utan daesh -de vill bli kallade islamiska staten men har noll med religionen islam att göra
Så använd de namn de inte vill heta .För de har inget med religion islam att göra lika lite som sverigedemokrat har med demokrati att göra
Huggorm
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-11-2015, 02:27) *
Det heter inte isis utan daesh -de vill bli kallade islamiska staten men har noll med religionen islam att göra
Så använd de namn de inte vill heta .För de har inget med religion islam att göra lika lite som sverigedemokrat har med demokrati att göra

Naturligtvis har dom med islam att göra, islam i sin renaste och mest bokstavstrogna form. De är ju fanatiskt muslimska och lever för sin religion. I varje video de släpper är det ju nästan bara "allah akbar". Det är snarare de moderna och sekulära muslimerna som inte har med islam att göra.
silos

Är du dum eller?!?
Bengalow
Vilken betydelse av "dum" lägger du i ditt senaste inlägg, silos? Dum = elak, eller dum = olärd? Du som klagar på mobbing bör nog inte använda dig av invektiv, och bli arg, när man använder det mot dig själv.

jag läste det för några dagar sen i en tysk tidning och sen också i en svensk.

Elisabeth

CITAT (silos @ 21-11-2015, 15:18) *
Är du dum eller?!?

Vad är dum i det?
sparvuggla

Ja mycket bra jämförelse Kerstin!
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-11-2015, 15:40) *
jag läste det för några dagar sen i en tysk tidning och sen också i en svensk.

Elisabeth
Vad är dum i det?

Vet du vad Elisabeth jag ids inte svara på dina frågor eftersom du oftast ändå kommer med motfrågor här på småprat och dessutom påstår att jag vill skapa bråk och tar titt dom tätt upp saker vad det gäller mig från flera år tillbaka i tiden!
Jag önskar dig dock allt gott här i livet!
smiley_small_hug.gif

CITAT (sparvuggla @ 21-11-2015, 16:31) *
Ja mycket bra jämförelse Kerstin!

Vad menar du?
silos
CITAT (Bengalow @ 21-11-2015, 15:32) *
Vilken betydelse av "dum" lägger du i ditt senaste inlägg, silos? Dum = elak, eller dum = olärd? Du som klagar på mobbing bör nog inte använda dig av invektiv, och bli arg, när man använder det mot dig själv.

Jag menar endast att man måste vara dum som inte ser vad som pågår i världen i alla länder som har denna tro och vad som sker i länder dit denna tro har kommit!

Med detta säger jag definitivt INTE att alla dessa trons övade skulle vara onda!!!

Det vore bra om du använde svenska ord som jag kan förstå så att jag slipper söka i synonymer med Google!
Men å andra sida lär jag mig nya ord så är det ändå inte så dumt!
Jag är bara en enkel kvinna och lärde mig svenska först när jag kom till Sverige 1968 och är stolt och tacksam för att jag lärt så mycket!

Nej,jag är inte mobbad här eller annanstans!
Och jag är inte det minsta arg varken på dig eller någon annan här eller annostädes!!!
Men jag har många funderingar över människornas beteende både här och IRL men jag kan ENDAST ändra på mitt eget beteende om och när jag så vill!

Och jag undrar faktiskt vad är det hos mig som retar dig Bengslow?

sparvuggla
CITAT (silos @ 21-11-2015, 16:48) *
smiley_small_hug.gif
Vad menar du?

Det jag skrev.
silos
CITAT (sparvuggla @ 21-11-2015, 18:36) *
Det jag skrev.

Okej!
Nu måste jag ställa en motfråga som jag egentligen är enot!

Betyder det även att utrotning av judar hade inget att höra med nazismen eller är jag dum nu?!?
silos
Eller hade inte De Heliga Korsriddarna inget att göra med Kristendom?

Eller ett frö har inget att göra med plantan som i sinom tid växer upp?!?

Eller mordet har inget att göra med mördaren?!?

Eller stickandet och virkandet har inget att göra med mina händer eller mina tankar?!?
Bengalow
Varför går inte tillbaka till din egen lilla värld! Bortse från oss andra...vi kan ändå inte ge dig de svar du vill ha.
silos
CITAT (Bengalow @ 21-11-2015, 18:58) *
Varför går inte tillbaka till din egen lilla värld! Bortse från oss andra...vi kan ändå inte ge dig de svar du vill ha.

Varför gör så här?Varför skall inte jag få vara här?!?

Du vet väl att det inte finns några dumma frågor utan endast en massa dumma svar speciellt av dem som inbillar sig att de vet allt?!?

Utan alla frågande och ifrågasättande människor hade mänskligheten inte utvecklats nämnvärt!

Du får gärna ifrågasätta mina åsikter!

Mjärden
CITAT (Huggorm @ 21-11-2015, 09:11) *
Naturligtvis har dom med islam att göra, islam i sin renaste och mest bokstavstrogna form. De är ju fanatiskt muslimska och lever för sin religion. I varje video de släpper är det ju nästan bara "allah akbar". Det är snarare de moderna och sekulära muslimerna som inte har med islam att göra.

Håller med, vet inte varför så många slätar över och försöker få att det till att det inte hör till islam. Jag läste en idéhistoriker, som hade studerat koranen sura för sura och han hävdade att religionen var inte så oskyldig som många vill göra gällande, nånstans ifrån måste dessa terrorister ha fått sina idéer.

Jag upprepar; tar man inte avstånd från terrordåd som i Paris, då är det inte trovärdigt att de inte har sin grund i islam. Med ett kraftfullt avståndstagande visar man att dessa terrorister inte förtjänar att kalla sig muslimer !
sparvuggla
CITAT (Mjärden @ 21-11-2015, 19:32) *
Håller med, vet inte varför så många slätar över och försöker få att det till att det inte hör till islam. Jag läste en idéhistoriker, som hade studerat koranen sura för sura och han hävdade att religionen var inte så oskyldig som många vill göra gällande, nånstans ifrån måste dessa terrorister ha fått sina idéer.

Jag upprepar; tar man inte avstånd från terrordåd som i Paris, då är det inte trovärdigt att de inte har sin grund i islam. Med ett kraftfullt avståndstagande visar man att dessa terrorister inte förtjänar att kalla sig muslimer !

Fick Brejvik sina ideér från kristendomen?
Var fick skolmördaren sina ideér från?

Det finns galningar i alla världsdelar, alla länder och alla religioner.

Jag vet inte , men många påstår att det är USA:s fel att IS finns och vuxit sig så starkt. Man invaderade Irak för påstått massförstörelsevapen som inte fanns, allt fick sin början där sägs det, bara för att dom ville åt en enda man , Saddam.

Inte vet jag och kommer inte att diskutera det mer här.....
Alla mördare måste ju hitta någon eller något att skylla på. Kommer dom inte på något annat så är det röst som dom hör i huvudet.....
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-11-2015, 20:08) *
Alla mördare måste ju hitta någon eller något att skylla på. Kommer dom inte på något annat så är det röst som dom hör i huvudet.....

Ja det tror jag med!

CITAT (sparvuggla @ 21-11-2015, 19:56) *
Fick Brejvik sina ideér från kristendomen?
Var fick skolmördaren sina ideér från?

Det finns galningar i alla världsdelar, alla länder och alla religioner.

Jag vet inte , men många påstår att det är USA:s fel att IS finns och vuxit sig så starkt. Man invaderade Irak för påstått massförstörelsevapen som inte fanns, allt fick sin början där sägs det, bara för att dom ville åt en enda man , Saddam.

Inte vet jag och kommer inte att diskutera det mer här.....

Japp,alla skyller alla:(

Klokt beslut att inte diskutera detta!
Tapio

Halaj!

Håller inte med dig. Breivik. Kräver du av alla norrmän, att de skall ta kraftigt avstånd från hans handlingar?
Naturligtvis inte. Det liksom säger sig självt. Det behövs inte.
Så varför kräver du detsamma av muslimer?

//T
Huggorm
Antagligen för att det är tydligt avgränsad minoritetsgrupp som kommit utifrån och tagits emot i ett nytt land trots att de utgör en ekonomisk och kulturell belastning.
Jubbe063

Det lustiga är att alla kräver att muslimer kraftigt ska ta avstånd från IS för att verka trovärdiga i att deras religion kan vara fredlig.

Men när kristna galningar skjuter abortläkare, spränger byggnader etc så heter det att dessa saker utförs av galningar, me. Ingen kräver att kristna världen runt ska kraftigt ta avstånd för att verka trovärdiga i att kristendomen kan vara fredlig.

Men att vi alla oavsett religion, kön och färg tar ställning emot IS är en självklarhet. Men varför muslimer skulle ha större moralisk skyldighet att ta avstånd förstår jag inte eftersom vi andra inte ställer det kravet på hinduer, buddhister, kristna etc.
Aqvakul
CITAT (Jubbe063 @ 22-11-2015, 01:03) *
Det lustiga är att alla kräver att muslimer kraftigt ska ta avstånd från IS för att verka trovärdiga i att deras religion kan vara fredlig.

Men när kristna galningar skjuter abortläkare, spränger byggnader etc så heter det att dessa saker utförs av galningar, me. Ingen kräver att kristna världen runt ska kraftigt ta avstånd för att verka trovärdiga i att kristendomen kan vara fredlig.

Men att vi alla oavsett religion, kön och färg tar ställning emot IS är en självklarhet. Men varför muslimer skulle ha större moralisk skyldighet att ta avstånd förstår jag inte eftersom vi andra inte ställer det kravet på hinduer, buddhister, kristna etc.

tummenupp.gif
segelbåt

Stor skillnad. Abortmotståndare som skjutit läkare (har det hänt mer än en gång?) gör det då de anser att abort är mord, inte i kristendomens namn. De som sköt sprang inte runt och skrek - Jesus är stor, eller? Visserligen är de flesta i denna miljö säkert troende, men det är de flesta andra i USA också. Snarare handlar det om Pro-life vs Pro-choice, dvs kvinnans rätt att bestämma vs barnets rätt att leva.

Fast om man klipper ihjäl barn så får man nog räkna med folks vrede, oavsett om de är religösa eller inte.
Denna mannen har dock inte utsatts för våld. Risken finns dock att staten dödar honom.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16769098.ab

Sedan undrar jag när hur ofta kristna sprängt byggnader och folk för att hedra Jesus? Eller för att någon smädat honom? Lite länkar vore intressant... Det kan inte vara många, en för varje tiotusen muslimska liknande dåd?

Här är lite intressant läsning annars, från jan 2015 till sep 2015

http://www.thereligionofpeace.com/attacks-2015.htm

I Danmark vill 40% av muslimerna ha sharialagar, finns ingen anledning att tro svenska muslimer vill annorlunda. Det kan väl vara en anledning till att det kristna värdlandet vill att de tar avstånd från IS. Ingen begär att tex staten Saudiarabien tar avstånd, men gärna våra nya medborgare då de finns bland oss.
http://avpixlat.info/2015/10/19/uppemot-ha...-ha-sharia-lag/

Hela 52 procent av svenska muslimer anser att det är viktigare att följa religiösa lagar än lagarna i Sverige.
http://www.exponerat.net/52-procent-av-sve...n-sveriges-lag/

Flera moskéer i Danmark vägrar ta avstånd från IS
Bara i en av de lokala moskéer som tv-reportrarna kontaktat sade en talesman tydligt att man ser IS som en terroristgrupp och att man tar avstånd från dem.

http://avpixlat.info/2014/09/22/flera-mosk...vstand-fran-is/

Edit.
Inser att mitt inlägg kan tolkas som att jag försvarar/stödjer kristendomen, vilket jag absolut inte gör. Jag ogillar starkt all religion.
Gossen Ruda
Tyvärr är det så att islam fördummar människor. Enligt islam får en rättrogen muslim inte skada eller döda en annan muslim, därför litar man på alla som säger sig vara muslimer,hur illa de än beter sig. Lite märkligt. När USA m.fl. lyckats övertala andra muslimska länder att gå samman mot Saddam sa han att han blivit muslim och gick till någon fredagsbön varpå de andra länderna backade.
Huggorm
Menar du att Saddam Husein hade en annan religion från barndomen och konverterade till islam senare i livet?
kerstin z5-6
CITAT (silos @ 21-11-2015, 15:18) *
Är du dum eller?!?

Nej inte alls -Isis har lika lite att göra med Islam -som att mörda i kristna sk korståg hade att göra med kristendom de var en sekt-gör mot andra osv gällde inte dem-terror gällde -SD är inte = demokrati-de vill avskaffa sådant , ta kontroll över media dvs yttrandefriheten , ta över polisväsendet -det har inget med demokrati att göra -ISIS /Daesh är ingen islamisk stat inget kalifat men vill bli det och ta makt.

Exakt
malarmaster
Det finns ju flera riktningar som tolkar islam olika,i Irak är landet uppdelat i shiiter och sunnimuslimer och de tar gärna kål på varandra,likaså är de muslimska länderna uppdelade likadant och det är därför de krigar motvarandra t.ex iran mot Irak (är detta kriget bortglömt) saudierna stödet sin inriktning och finansierar gärna organisationer som bekämpar den andra sidan.
Här i väst har debatten börjat vakna om just de moskeer som finansieras av Saudi.Många av dess imamer kommer just från Saudi och flera har arresterats och utvisats från väst pga uppvigling.
kort sagt kan man säga att Saudierna gärna sprider sin version och ger därmed problem även i väst. de flesta flyktingar delar nämligen inte saudiernas version.
IS är även den en organisation inriktad på att sprida sin "sanna" version,där ingår att döda otrogna,dvs alla som inte delar deras version.kristna,muslimer,judar eller ateister,alla får de halsen avskuren.
Ulf
segelbåt
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-11-2015, 19:37) *
Nej inte alls -Isis har lika lite att göra med Islam -som att mörda i kristna sk korståg hade att göra med kristendom de var en sekt-gör mot andra osv gällde inte dem-terror gällde -SD är inte = demokrati-de vill avskaffa sådant , ta kontroll över media dvs yttrandefriheten , ta över polisväsendet -det har inget med demokrati att göra -ISIS /Daesh är ingen islamisk stat inget kalifat men vill bli det och ta makt.

Låter spännande. Jag har inte läst SD´s partiprogram men kan du kanske ge mig en länk eller källa till att SD vill avskaffa demokratin i Sverige?

Att sedan påstå att korstågen inte hade med religion att göra är ju värt en stor facepalm.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 22-11-2015, 19:29) *
Menar du att Saddam Husein hade en annan religion från barndomen och konverterade till islam senare i livet?

Man var väl närmast ateist även om det fanns lite islam i bakgrunden.
Jubbe063
CITAT (segelbåt @ 22-11-2015, 11:41) *
Stor skillnad. Abortmotståndare som skjutit läkare (har det hänt mer än en gång?) gör det då de anser att abort är mord, inte i kristendomens namn. [...]

Sedan undrar jag när hur ofta kristna sprängt byggnader och folk för att hedra Jesus? Eller för att någon smädat honom? Lite länkar vore intressant... Det kan inte vara många, en för varje tiotusen muslimska liknande dåd?

Ja, det har hänt mer än en gång att folk mördats, förföljts, misshandlats eller satts under tvång av kristna abortmotståndare. Oftast vid deras protester har de plakat med texter som klart talar om gud, Jesus, synden att döda, livets helighet enligt diverse bibelcitat.

HBTQ samhället där även jag ingår utsätts för våld, hot etc från rätt våldsamma kristna fundamentalister och en lång rad andra idiotiska grupperingar och individer.

Irland är ju känd för sina terrorister (kristna förtecken) Rätt många blodiga och ibland dödliga bataljer har skett genom åren mellan protestanter och katoliker. Visst kan man även hävda att Irland är uttryck för separatism, men de kristna korsreferenserna är allt för många för att blunda för.

Den kristna sekten Guds Armé stödjer och hyllar mord som sker i Saudiarabien http://www.rfsl.se/?p=3815&aid=7430

George Bush och George W Bush, är väl de presidenter som haft starkast stöd bland kristna högern, fundamentalister en stor andel av dessa. Varje militär aktion välsignade av Gud och miljontals gånger välsignade presidenterna USA i Guds namn och försvarade den stolta nationen mot oliktänkande, homosexuella, perversa och så vidare. Men de var smarta att sköta allt i det fördolda. Men kristna högern var glad. De sitter på de viktiga posterna, så var lätt och är fortfarande lätt för myndigheter och rättsväsende att blunda för orättvisor och brott begångna mot slödder. Intressant krönika. http://www.svd.se/usa-slass-mot-det-onda samt http://kentwerne.se/reportage/i-den-kristna-hatbubblan/

Generellt svar på hur många människor kristendomen dödat http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/kristdod.htm

Uganda har en rätt intressant nutida kristen styrelse som bland annat infört dödsstraff för homosexualitet och annan ogudaktiga.

Christian terrorism https://en.m.wikipedia.org/wiki/Christian_terrorism
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon