CITAT (Mjärden @ 24-11-2015, 21:52)

Jag förstår inte resonemanget som du har Jubbe; bara för att kristna illgärningar inte har fördömts, så behöver inte illgärningar i islams namn heller fördömas. Är det fråga om någon rättvisa eller ? Det är väl inget som hindrar om det dyker upp en kristen grupp i nivå med IS att ÄVEN den fördöms. Vi lever i nutiden och måste utgå från hur det är nu och då vet vi ingenting om vad som händer i framtiden. Skulle det dyka upp en kristen grupp på IS-nivå skulle jag lika ihärdigt förorda fördömande från kristna företrädare som jag gör vad gäller islamsk terrorism.
Nu var det ju "kravet" på fördömande från utomstående jag vänder mig emot. Att vi som icke-muslimer "kräver" att de måste ta avstånd från IS för att de ska kunna rättfärdiga sin religiösa tro. Ungefär som om muslimer skulle kräva att Svenska protestanter måste ta avstånd från Polska katoliker för att kunna rättfärdiga att svenska protestanter är fredliga.
För varför ska Sunni ta ansvar vad shiamuslimer säger och gör, och varför ska muslimer från Indonesien känna sig tvingade att offentligt ta avstånd från IS i Syrien?
Att ta avstånd från extremism ska man väl göra i egenskap av människa för att man inte delar de extrema åsikter och metoder. Inget fel i det. Det är frivilligt och bra. Men att som utomstående avkräva att någon annan individ måste offentligt ta avstånd från något är bara tragiskt, fel, kontraproduktivt, trångsynt, antidemokratiskt och sjuk else's korkat.