ang. piano skall jag förtälja om en upplevelse jag var med om sent 90-tal. Jag hade fått i uppdrag att renovera en prästgård ut o invändigt.prästgården hade sålts av från kyrkan och blev alltså privatägd.Byggd sent 1800-tal,en stor pampig träbyggnad med ett tiotal rum. Dagligen avnjöts vacker pianomusik c.a 10-30 min.Musiken kom från ett gavelrum på andra våningen. tidpunkten för serenaden varierade dock,mest frekvent var eftermiddagar.Vi som lyssnade varierade också men det fanns snickare,elektriker,två målare och annat folk som hörde serenaderna,det fanns alltså gott om vittnen. Saken var den att huset var tomt på inventarier alltså även gavelrummet. Försökte man närma sig rummet när musiken pågick tystnade den. Ingen kunde alltså ge någon rationell förklaring till var musiken kom ifrån. numera är det rummet ett vanligt sovrum till ägarna men de har inte hört något sedan de flyttade in. dock kände jag av att det fanns flera andar i huset men jag försökte inte ta kontakt,min utgångspunkt är alltid att låta dem ta kontakt först men här skedde det aldrig. Ulf
|