Sidor: 1, 2, 3
Rhonda - 51Aussie
11/6-2015 vaknade jag av 2st lätt svischande ljud. (pianot står i vårt sovrum). Då såg jag det här. Jag hämtade kameran o tog ett foto. 2st notblad hade hamnat på golvet. Mozarts Piano concerto nr 21. (Elvira Madigan)

Andra fotot visar hur notbladen stod innan på notstället.
Rhonda - 51Aussie
ANDEKATTEN JAG SÅG. Den försvann in bakom en osynlig vägg. Jag gjorde en teckning.
Gossen Ruda
Din förklaring på notbladens fall?
malarmaster
Gravitation,drag, m.m brukar få löspapper att flytta på sig så troligen finns det en helt rationell förklaring.

Att se en katt försvinna in i väggen är däremot en annan sak,det kan en medialt mottaglig person få uppleva, Ulf
Rhonda - 51Aussie
Det var andarna.
Det har hänt liknande saker hos oss. tex en uppvikt matta o att radiokanalen har bytts.
Det finns t.o.m småfolk som kan busa med en.
*Stintan*
Tomtar på loftet kan man ha också smile.gif
Gossen Ruda
Andar och spöken är immateriella och kan därför gå genom väggar mm, därmed kan de givetvis inte flytta på saker.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2015, 09:05) *
Andar och spöken är immateriella och kan därför gå genom väggar mm, därmed kan de givetvis inte flytta på saker.

Det kan dem. Många människor har upplevt liknande saker.
Det finns väldigt mycket att läsa på internet om detta.
Många svenska medium har websidor där man kan ställa frågor.
Gossen Ruda
Det låter lite motsägelsefullt men eftersom hela grejen med andar är motsägelsefull är det inget att orda om. Jag kan fö lätt komma på ett tiotal mer rationella förklaringar till fallet.
sparvuggla
Det kan ha varit katten som råkade ha ner notbladen innan den gick genom väggen. Eller den osynliga vinden som uppstod då. Som ett andetag ungefär.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (sparvuggla @ 07-12-2015, 10:59) *
Det kan ha varit katten som råkade ha ner notbladen innan den gick genom väggen. Eller den osynliga vinden som uppstod då. Som ett andetag ungefär.

Precis! Andevärlden alltså. Det är så mysigt att andarna finns omkring oss.
silos
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 07-12-2015, 11:26) *
Precis! Andevärlden alltså. Det är så mysigt att andarna finns omkring oss.

Och jag vill inte ha några andar runt mig utan hellre levande härliga människor!
Rhonda - 51Aussie
CITAT (silos @ 07-12-2015, 11:38) *
Och jag vill inte ha några andar runt mig utan hellre levande härliga människor!

De finns runt dig ändå. Skyddsänglar mm.
silos
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 07-12-2015, 11:41) *
De finns runt dig ändå. Skyddsänglar mm.

Skyddsänglar ja gärna!
Mjärden
Det är inte alla förunnat att ha mediala gåvor. Jag jobbade ihop med en person, som var healer och han sa att han kunde ta energin i atmosfären och föra över den på människor fast jag märkte inte så mycket av det.
Iaf så var jag med om en intressant händelse. Vårt arbete gick ut på att dokumentera jordbruksfastigheter och göra intervjuer med ägarna. En dag besökte vi en kvinna, som hade en del mediala gåvor bla kunde hon bestämma vår aura. Hon gjorde två mätningar, andra gången efter att vi druckit vatten som stått under en ikon. Det visade sig att auran ökade efter intaget av vattnet både på mig och min kamrat, som hade lite större aura.
Sen berättade hon att det gick en källåder under huset och hon tog fram en klyka och bad oss testa (hon gjorde inget eget test) Först testade min kamrat healern, men inget hände och jag tänkte att det här måste vara bluff. Sen testade jag och när jag kom till ett ställe i rummet var det som en osynlig kraft drog ner klykan och hon omtalade att det var just där som källådern gick. Hon sa vidare att jag måste vara en känslig person, som fått gåvan att känna av vattenådror på detta sättet. (måste erkänna att jag hade lite skadeglädje efteråt när inte "proffset" healern känt något - men man har ju olika gåvor)
Jag fick klykan, men tyvärr glömde jag den på min kolonilott och den var borta, när jag kom dit nästa gång.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Mjärden @ 07-12-2015, 15:38) *
man har ju olika gåvor)
Jag fick klykan, men tyvärr glömde jag den på min kolonilott och den var borta, när jag kom dit nästa gång.

Vad roligt! Ja, vi har olika gåvor. Min gubbe läser Tarotkorten vilket jag inte kan. Däremot kan jag fråga pendeln o får svar-vilket han inte kan göra.

Jag kommer ihåg som liten flicka i Australien att en man kom med slagruta (som klykan heter) o letade efter vatten för att vi skulle kunna gräva en brunn. Jag tyckte det var spännande!
silos
Min pappa grävde brunnar och använde klyka för att hitta det bästa stället för brunnar.
Även jag kan hitta vattenåder med en klyka.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (silos @ 07-12-2015, 16:22) *
Min pappa grävde brunnar och använde klyka för att hitta det bästa stället för brunnar.
Även jag kan hitta vattenåder med en klyka.

Vad roligt!
Gossen Ruda
Inte för att jag vill göra er besvikna men vid försök har slagrutemänniskor inte varit ett dugg bättre än vanliga dödliga på att hitta exempelvis vattenledningar. Fö brukar man hitta vatten var man än gräver om man inte gräver på ett vansinnigt ställe. Vatten förekommer förutom i grundvattnet i vattenförande marklager och inte i ådror.
silos
Undrar så vad är det som gör att klykan böjer sig så kraftfullt då man är intill en vatten ådra?
Gossen Ruda
Det finns ett antal möjliga förklaringar men jag lämnar den frågan och frågar iställety hur du vet att det finns en vattenåder där? Som jag skrev titigare, marken är full av vattten om man gräver tillräckligt djupt och inte på fel ställe.
silos
Jag önskar att jag hade kommit ihåg detta med klykan då jag köpte ett hus under slutet av 80talet!
Fick reda på efteråt att huset hade vattenådra rakt under huset.
Nåt år efteråt testade jag med klykan och det stämde!

Och det blev en dyr reparation av grunden!
Rhonda - 51Aussie
CITAT (silos @ 07-12-2015, 17:17) *
Jag önskar att jag hade kommit ihåg detta med klykan då jag köpte ett hus under slutet av 80talet!
Fick reda på efteråt att huset hade vattenådra rakt under huset.
Nåt år efteråt testade jag med klykan och det stämde!

Och det blev en dyr reparation av grunden!

Vad tråkigt!
sparvuggla
Andar och spöken är två olika slags fenomen, men det här kanske kan intressera:

http://www.spokwebben.se/
Gossen Ruda
Nja, ursprungligen är det hjärnspöken alltihop.
Gossen Ruda
Nu förstår jag allt snack om dessa vattenådror. Det är bara att googla på ordet så finner man att det hänger samman med jordstrålning, currylinjer och annat hokus pokus. Där kan man stånga pannan blodig mot allt ovetenskapligt.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2015, 20:28) *
Nu förstår jag allt snack om dessa vattenådror. Det är bara att googla på ordet så finner man att det hänger samman med jordstrålning, currylinjer och annat hokus pokus. Där kan man stånga pannan blodig mot allt ovetenskapligt.

... och trots att det är ovetenskapligt är det lätt att plocka ut currylinjer med hjälp av ett par vanliga koppartrådar eller järntrådar.
En gammal kunskap som försvunnit,förr byggde man hus med hjälp av denna metod,man såg till att det inte fanns currykryss på väsentliga platser i huset. mitt eget hus är byggt på dessa principer,currykryssen ligger i husets hörnor och där innerväggar går. Jag har också kollat andra gamla hus och de flesta hus byggda före 1800-talets mitt är byggda enl. denna princip.kineserna kallar det Feng Shui och de flesta kulturer har liknande företeelser.
Gå en kurs,Ruda. du kommer att bli överaskad över resultatet. jag har visat många hur man gör och även de mest skeptiska har blivit övertygade om att det funkar. ulf
malarmaster
ang. piano skall jag förtälja om en upplevelse jag var med om sent 90-tal.
Jag hade fått i uppdrag att renovera en prästgård ut o invändigt.prästgården hade sålts av från kyrkan och blev alltså privatägd.Byggd sent 1800-tal,en stor pampig träbyggnad med ett tiotal rum.
Dagligen avnjöts vacker pianomusik c.a 10-30 min.Musiken kom från ett gavelrum på andra våningen. tidpunkten för serenaden varierade dock,mest frekvent var eftermiddagar.Vi som lyssnade varierade också men det fanns snickare,elektriker,två målare och annat folk som hörde serenaderna,det fanns alltså gott om vittnen.
Saken var den att huset var tomt på inventarier alltså även gavelrummet. Försökte man närma sig rummet när musiken pågick tystnade den.
Ingen kunde alltså ge någon rationell förklaring till var musiken kom ifrån.
numera är det rummet ett vanligt sovrum till ägarna men de har inte hört något sedan de flyttade in.
dock kände jag av att det fanns flera andar i huset men jag försökte inte ta kontakt,min utgångspunkt är alltid att låta dem ta kontakt först men här skedde det aldrig. Ulf
Gossen Ruda
Jag har testat efter noggranna anvisningar med 0 resultat. Försök har utförts under vetenskapliga former av både slagrutor och pekare men resultatet skiljer sig inte åt från slumpen. Lite lustigt att du tar fram att hus från 1800-talet skall vara byggda med hänsyn till dessa linjer när herrar Curry och Hartmann började prata om fenomenet först en bra bit in på 1900-talet. Slagrutor användes tidigare men mest för att leta efter vatten. Lite märkligt också att Currylinjer och Hartmannlinjer inte har samma riktning eller avstånd. Hur vet man vad som är vad?
malarmaster
Min första kontakt med det andliga var skrämmande.
Jag var i tjugoårs åldern,Jag var hemma hos min bästa kompis (vi är fortfarande nu 40 år senare bästa vänner).Han hade nyligen köpt ett gammalt hus i Kallinge. (blekinge)
vi satt barnvakt då hans sambo var ute med tjejgänget på dans. På övervåningen låg hans två små barn o sov,i huset fanns också en schäferhund som var skyddstränad och totalt orädd.
när vi satt där i köket frampå småtimmarna hörde vi en dov röst som kom uppifrån ovanvåningen,typ ett radioreferat från 40-talet. Orden gick inte att höra,bara en dov röst. samtidigt kommer hunden som sovit i hallen springande med svansen mellan benen och vill absolut ut,han slänger sig på ytterdörren nästan i panik.
vi går ut i hallen,öppnar ytterdörren för hunden samt skall gå upp på övervåningen,vi kommer till trappans början men kommer inte längre då det är som om en vägg står ivägen.Vi försöker verkligen gå upp men det funkar inte.Hela tiden hörs denna dova otydbara röst. Plötsligt tystnar den och "hindret" försvinner. vi springer upp men där är det nu tyst,ungarna sover lugnt.
det fanns varken tv eller radio på ovanvåningen. Hunden kommer in dagen efter,han vägrade gå in på kallning.
Vi hittade aldrig någon förklaring. efter 1 år sålde min kompis huset men det konstiga var att de nya ägarna ville låta köpet gå tillbaks efter att de bott där några veckor. Mäklaren sa att de påstod att det "spökade".
De nya ägarna sålde också efter bara några månader men mig veterligen har inte någon klagat på spökerier sedan dess. Huset finns kvar,numera tillbyggt o renoverat.

På denna tid trodde jag inte på någon andevärld,det kom inte på allvar förrän min far dog och han tog kontakt en tid efter.
Dock har jag alltid råkat ut för konstigheter och aldrig fattat vad jag varit med om.Nu i efterhand begriper jag att jag egentligen alltid "sett" saker som jag tidigare bortförklarat som hjärnspöken,dåligt minne eller hallucinationer. numera ser jag klart och har ett nöje av mina upplevelser.
Men jag har aldrig forskat i detta mitt första möte. Ulf
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2015, 21:38) *
Jag har testat efter noggranna anvisningar med 0 resultat. Försök har utförts under vetenskapliga former av både slagrutor och pekare men resultatet skiljer sig inte åt från slumpen. Lite lustigt att du tar fram att hus från 1800-talet skall vara byggda med hänsyn till dessa linjer när herrar Curry och Hartmann började prata om fenomenet först en bra bit in på 1900-talet. Slagrutor användes tidigare men mest för att leta efter vatten. Lite märkligt också att Currylinjer och Hartmannlinjer inte har samma riktning eller avstånd. Hur vet man vad som är vad?

Det finns också något som heter Leylinjer,något som en hembygdsforskare visade mig när jag flyttade in i min lilla by. Längs en sådan linje placerade man förr gärna offerplatser eller andra heliga platser och gravfält.
Fenomenet är alltså uråldrigt. På en utfärd utanför byn klev vi upp på en kulle,därifrån pekade han ut olika äldre platser som alltså låg på en rät linje,forntida gravfält,offerplatser m.m. Vislandas äldsta kyrka (numera riven men den gamla kyrkogården finns kvar,lämpligt belägen bredvid ett vikingatida gravfält ligger också på just denna linje. jag trodde han drev med mig men tittar man på en karta stämmer det.
Att currylinjer döpts efter just curry därför att han visat på att de finns är kanske inget konstigt,folktron hade nog ett annat namn på detta som just slagrutemän använde. Det skall alltså finnas även hartmannlinjer dock vet jag inte vad skillnaden är. currylinjer ligger med ett rutnät på c.a 4 m och med ett kryss där linjerna korsas. just i kryssen är energin särskilt stark och det jag sett på min tomt men även i skogen är att träd ogärna växer just i kryssen. Innan jag tog ut linjerna o kryssen på min tomt begrep jag inte varför en del nyplanterade träd helt sonika dog utan synbar förklaring,numera vet jag,träd växer inte i kryssen.Vanliga örter o gräs funkar men inte vedartat.
har du din säng på ett kryss sover du dåligt,har du sådana problem så flytta sängen. just det som gamla läror visar,typ kinesernas.
vetenskap är nog bra men allt har de inte upptäckt än,kom ihåg att elläran också är relativt ny.
i framtiden kommer man troligtvis att upptäcka frekvenser m.m . kvantfysiken har just börjat skrapa på den biten.
Att just du misslyckas med att ta ut currylinjer är konstgt,alla som jag visat lyckas det för men troligen är det så att du inte vill lyckas dvs du blockerar dej mentalt.du måste låta energin flöda... Ulf
Rhonda - 51Aussie
CITAT (malarmaster @ 07-12-2015, 21:49) *
numera ser jag klart och har ett nöje av mina upplevelser.

Min sambo och jag tycker det är mysigt med alla våra upplevelser o det har varit en hel del.
En gång råkade jag på "väggen".
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker att mycket av dessa andliga upplevelser är humbug och hokus pokus.
Jag är en skeptisk människa men medger att det finns vissa saker mellan himmel och jord som inte går att förklara.

Om jag då bara tänker på vissa på TV förekommande sk medier....... rena rama lurendrejeri. För flera år sedan testade ju TV 3 några av dessa medier och siare.

Men att gå med slagruta det tror jag på. Så hittade dom ju tidigare alltid bästa ställen för att gräva/borra efter vatten.
Men inte alla kan gå med slagruta. När vi hade stugan kvar, så testade vi.
På gränsen till grannens tomt så pla<nterade vi en blommande häck. Redan förre ägaren ha<de börjat med det. Allt var bra men på ett ställe, växte ingenting. Varend buske dog där.
Då gick jag med slagrutan men ju närmare jag kom stället, ju mer slog slagrutan.
Men inte hos min sambo, då rörde sig slagrutan inte alls. Grannfrun såg mig och testade också. Inte heller hos henne rörde sig rutan men hos hennes man var det detsamma som hos mig.

Elisabeth
Mjärden
Jag kan bara instämma med dig Malarmästaren i allt det du skriver om currylinjer. Det är en gammal kunskap som tyvärr glömts bort, det finns exempel från många gamla kulturer, där man byggde husen med hänsyn till naturens lagar. Idag skulle stadsplanerare har stor nytta av denna kunskap och kunna tex planerar nya bostadsområden utifrån kunskapen om currylinjer.
Jag har ett exempel från vårt område och det gäller flyttning av en bisvärm. En bisvärm hade bosatt sig precis vid entren på huset på landet. Även om de var fredliga var det inte så trevligt att ha bin surrande runt huvudet, så ägaren beslöt att flytta bina. Han flyttade dem till en plats, som han tyckte var lämplig både skyddad och med lätt in och utflygning. Men bina blev som förbytta, aggressiva och oroliga, så han blev tvungen att flytta dem till en annan plats, där de återfick sitt lugn. Det fanns något på den olämpliga platsen, dit ett djur aldrig skulle bosätta sig, då de känner av det många människor inte gör, currylinjer eller något annat ?
sparvuggla
Jag fick höra av en expert på området att man ska sova med huvudet mot norr eller öster, vilket är bäst för hälsan. Allra sämst är att sova huvudet mot söder vilket kan framkalla sjukdomar.
Själv mår jag prima, såna här saker kan aldrig bekräftas av vetenskapen, gäller det mesta i den här tråden.
Men man ska vara öppet inställt.
Jubbe063
Alla får tro som de vill, huvudsaken man inte skadar någon annan
sparvuggla
CITAT (Jubbe063 @ 08-12-2015, 16:25) *

Ja precis. Och det som är humbug för en kan vara rena vinstlotten för en annan.
addo
CITAT (Mjärden @ 08-12-2015, 14:58) *
Jag kan bara instämma med dig Malarmästaren i allt det du skriver om currylinjer. Det är en gammal kunskap som tyvärr glömts bort, det finns exempel från många gamla kulturer, där man byggde husen med hänsyn till naturens lagar. Idag skulle stadsplanerare har stor nytta av denna kunskap och kunna tex planerar nya bostadsområden utifrån kunskapen om currylinjer.
Jag har ett exempel från vårt område och det gäller flyttning av en bisvärm. En bisvärm hade bosatt sig precis vid entren på huset på landet. Även om de var fredliga var det inte så trevligt att ha bin surrande runt huvudet, så ägaren beslöt att flytta bina. Han flyttade dem till en plats, som han tyckte var lämplig både skyddad och med lätt in och utflygning. Men bina blev som förbytta, aggressiva och oroliga, så han blev tvungen att flytta dem till en annan plats, där de återfick sitt lugn. Det fanns något på den olämpliga platsen, dit ett djur aldrig skulle bosätta sig, då de känner av det många människor inte gör, currylinjer eller något annat ?

Nu jobbar jag som konstruktör och branschen brukar man skoja om att anledningen till att det sägs att man byggde bättre förr var att enbart husen man lyckades med står kvar och den absoluta majoriteten har rasat eller rivits för dom hade så stora problem med fukt, värmeisolering, ventilation osv.

Förr fanns det ingen som helst standard för byggande, folk byggde precis hur som helst. Det är klar att det står kvar massa mysiga gammla byggnader som blev rätt, men majoriteten blev inte det men dom är borta för länge sen.

Självklart kände bina av något med platsen men vad är det som säger att anledningen måste sakna vetenskaplig grund. Det kanske var mer djur på den delen av tomten så bina kände större behov av att va på sin vakt. Kupan kanske stod mer exponerad så dom blev osäkra, det finns massa naturliga förklaringar som är möjliga så varför välja någon av dom oförklarliga anledningarna?
addo
CITAT (Jubbe063 @ 08-12-2015, 16:25) *

Får får man, inte så mycket att göra åt saken, jag tycker inte man ska förbjuda folk från att tro på saker. Men man måste ju få säga emot och ifrågasätta annars skulle ju bara en åsikt komma fram och det är ju aldrig bra oavsätt vad man pratar om.

Nu måste jag säga emot addo. Det finns och fanns många gamla hus som var helt OK.

Att isoleringen inte var som idag är ensak men fukt i gamla hus var sällam. Jag växte upp i ett hus som var omkring 350 år gammal och det var helt OK
Sen gifte jag mig och flyttade in i en gård där huset också var över 300 År gammal. Sen när vi byggde nytt och rev det gamla, ha<de vi problem med rivingen så stabilt var huset. Och sådana hus fanns många.

Jubbe063
CITAT (addo @ 08-12-2015, 18:03) *
Får får man, inte så mycket att göra åt saken, jag tycker inte man ska förbjuda folk från att tro på saker. Men man måste ju få säga emot och ifrågasätta annars skulle ju bara en åsikt komma fram och det är ju aldrig bra oavsätt vad man pratar om.

Säger inte emot dig där. Bara man själv är lycklig och inte skadar andra
Mjärden
CITAT (addo @ 08-12-2015, 17:54) *
Nu jobbar jag som konstruktör och branschen brukar man skoja om att anledningen till att det sägs att man byggde bättre förr var att enbart husen man lyckades med står kvar och den absoluta majoriteten har rasat eller rivits för dom hade så stora problem med fukt, värmeisolering, ventilation osv.

Förr fanns det ingen som helst standard för byggande, folk byggde precis hur som helst. Det är klar att det står kvar massa mysiga gammla byggnader som blev rätt, men majoriteten blev inte det men dom är borta för länge sen.
Självklart kände bina av något med platsen men vad är det som säger att anledningen måste sakna vetenskaplig grund. Det kanske var mer djur på den delen av tomten så bina kände större behov av att va på sin vakt. Kupan kanske stod mer exponerad så dom blev osäkra, det finns massa naturliga förklaringar som är möjliga så varför välja någon av dom oförklarliga anledningarna?

Jag avser inte konstuktionen av själva husen utan deras placering i förhållande till cyrrylinjer eller annat i marken som kan påverka människan. Det kan röra sig om att vissa platser är helt olämpliga att bygga på, att huset måste ha en annan riktning som kanske går emot likformigheten, att tester görs för att se om det finns bottenplattor som avskärmar påverkan från marken, att man bygger i två plan med sovrummet på andra vångingen osv.
Det kommer alltid en massa invändningar mot att grundligt testa currylinjers påverkan pga det stör och försvårar planering o byggande.

Vad gäller bina är jag övertygad om att om ett hus byggt på samma plats och med ett sovrum på platsen bina reagerade på, så skulle den som hade bott där mått dåligt.
Bengalow
Jobvisst, Elisabeth, dom rejäla husen höll, men hur många har inte ramlat innan dess? Det är som addo skriver, bara dom bra byggda som står kvar. Att vi sedan fått en annan byggteknik, som ibland visar sig felaktig, är en annan sak. Bra hus faller sällan, men att säga att alla gamla hus var bra är en överdrift.
Då kan man också säga "den gamla goda tiden" - hur bra var den?
Gossen Ruda
Det verkar lite som om man blandar ihop saker här. Det påstås att man byggde efter currylinjer tidigare, bevis på det tack. Namnet var inte uppfunnet och kanske inte linjerna heller. Att hänvisa till gammal kunskap utan att kunna visa att den kunskapen fanns är bara svammel och önsketänkande. Att i dagens läge hävda att man byggt efter linjerna eftersom husen ligger så kan bero på att man drar upp linjerna så de passar till huset, medvetet eller omedvetet.
addo
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-12-2015, 18:34) *
Nu måste jag säga emot addo. Det finns och fanns många gamla hus som var helt OK.

Att isoleringen inte var som idag är ensak men fukt i gamla hus var sällam. Jag växte upp i ett hus som var omkring 350 år gammal och det var helt OK
Sen gifte jag mig och flyttade in i en gård där huset också var över 300 År gammal. Sen när vi byggde nytt och rev det gamla, ha<de vi problem med rivingen så stabilt var huset. Och sådana hus fanns många.

Var det inte precis det jag sa? Det finns kvar massa bra hus.
addo
CITAT (Mjärden @ 08-12-2015, 20:10) *
Jag avser inte konstuktionen av själva husen utan deras placering i förhållande till cyrrylinjer eller annat i marken som kan påverka människan. Det kan röra sig om att vissa platser är helt olämpliga att bygga på, att huset måste ha en annan riktning som kanske går emot likformigheten, att tester görs för att se om det finns bottenplattor som avskärmar påverkan från marken, att man bygger i två plan med sovrummet på andra vångingen osv.
Det kommer alltid en massa invändningar mot att grundligt testa currylinjers påverkan pga det stör och försvårar planering o byggande.

Vad gäller bina är jag övertygad om att om ett hus byggt på samma plats och med ett sovrum på platsen bina reagerade på, så skulle den som hade bott där mått dåligt.

Det är ju samma sak där, husen byggdes hur som helst utan någon som helst standardisering eller regelverk. Att det skulle råda någon praxis gällande placering av husen stämmer ju lika lite det.

Mjärden
Det handlar inte om hus som stått kvar eller överhuvudtaget en modern tid som de sista hundra åren utan mycket längre tillbaka i tiden, då man levde nära naturen. Givetvis hade man ingen aning om vad cyrrylinjer var för något utan bara den kunskap som förmedlats generation till generation hur var man skulle placera sin bosättning. Givetvis spelade tillgång till föda o vatten störst roll, men när man sen gjorde sin bosättning tog man hänsyn till naturens lagar. Det är det jag menar att man borde studera och ta vara på den kunskap från långt tillbaka i tiden och då kanske inte planera för byggande på vissa platser. Om man därutöver studerar currylinjerna ev inverka på människors hälsa kan aldrig vara fel, allt som gynnar människans hälsa och välmående tycker jag är bra. Givetvis måste allt studeras utifrån vetenskaplig grund, men bara vifta bort det som nys, tycker jag är oförnuftigt.
Gossen Ruda
Du får gärna precisera vilka naturlagar man tog hänsyn till och gärna komma med bevis för att man gjorde så. Beträffande currylinjerna och dess vetenskapliga grund så existerar inte något sådant. Inga som helst mätningar har visat på detta.
*Stintan*
Finns dom som tjänar pengar på att åka hem till folk o ch tala om hur dom ska ställa sängarna. Samma folk säljer mirakelpiller som ska bota allsköns sjukdomar. Ibland rekommenderar dom man ska dricka vatten som stått i en stängd glasburk i kylen ett antal dagar för att hålla sig frisk. Slagruta ja vatten finns nästan överallt bara man gräver tillräckligt djupt. Å andra sidan reagerar ju granklykor på väder. Åskflaskor finns också så finns kanske någon fysikalisk förklaring till slagrutan.
CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2015, 13:50) *
Du får gärna precisera vilka naturlagar man tog hänsyn till och gärna komma med bevis för att man gjorde så. Beträffande currylinjerna och dess vetenskapliga grund så existerar inte något sådant. Inga som helst mätningar har visat på detta.

Gossen hur skall man ta fram bevis på hur dom gjorde för länge sedan och varför och bevisa vad det hjälpte?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon