CITAT (Mjärden @ 10-12-2015, 12:39)

Det handlar inte om hus som stått kvar eller överhuvudtaget en modern tid som de sista hundra åren utan mycket längre tillbaka i tiden, då man levde nära naturen. Givetvis hade man ingen aning om vad cyrrylinjer var för något utan bara den kunskap som förmedlats generation till generation hur var man skulle placera sin bosättning. Givetvis spelade tillgång till föda o vatten störst roll, men när man sen gjorde sin bosättning tog man hänsyn till naturens lagar. Det är det jag menar att man borde studera och ta vara på den kunskap från långt tillbaka i tiden och då kanske inte planera för byggande på vissa platser. Om man därutöver studerar currylinjerna ev inverka på människors hälsa kan aldrig vara fel, allt som gynnar människans hälsa och välmående tycker jag är bra. Givetvis måste allt studeras utifrån vetenskaplig grund, men bara vifta bort det som nys, tycker jag är oförnuftigt.
1) Kan säkert finnas saker som vi inte kan mäta eller förklara, och därvidlag stannar nog detta vid lösa indicier och tro.
2) Naturens lagar kan nog inte appliceras på att bygga hus, och ser man till naturlagarna så byggs alla hus efter dessa, annars skulle de inte kunna stå upp.
3) Vetenskapliga studier finns gjorda på curry linjer etc, utan signifikanta hållbara bevis. Vilket leder fram till det jag skrev under punkt ett.