Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kokt potatis i kompost
          asali
          Inlägg 13-01-2016, 18:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem nr: 30 105

Jag har funderat lite på varför man egentligen inte kan lägga kokta grönsaker i komposten (öppen kompost) när man kan lägga råa? Tycker råttor mer om kokt än rått? Bryter inte maskar o andra kryp ner kokt?

En annan sak jag tänkt på är varför maskar/kryp inte mumsar i sig de planterade grönsakerna men slänger man en morot i komposten så bryts den ner?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Västerås
          Inlägg 14-01-2016, 13:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Det är nog så att de kommunala reglerna skulle bli för komplicerade om man skulle skilja på tillagade grönsaker och tillagat kött o fisk. Folk i allmänhet har inte så mycket koll.

Men - i en öppen kompost kan man definitivt dra till sig råttor om man lägger i typ råa rotfruktbitar eller hela potatisar som är gröna eller skadade. Inte alls kul.
          Jag är rätt noga med att lägga allt matavfall, även skadat sånt från grönsakslandet, i min slutna kompost, och bara trädgårdsavfall, växtrester, gräs och löv i den öppna kompsten.

En del säger att det går bra med vilket matavfall som helst i en öppen kompost om man gräver ner det ordentligt, men det har jag aldrig provat.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 00:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon