CITAT (*Stintan* @ 16-02-2016, 09:40)

Stärker det din självkänsla att gå runt och döma folk för deras knasiga beteenden och "dumma"val här i livet? Måste vara jobbigt att ha synpunkter på en massa enskilda människor man inte känner eller vet något om.
När jag läser ditt inlägg ovan tänker jag mest att hyresvärdarna borde ställa ut containrar för grovsopor i anslutning till hyreshusen då och då. Inte alla som har bil och kan ta sina skrymmande trasiga pryttlar till återvinningsstationerna.
du vet förstås vad det kostar att tömma en container? sist jag hörde priset på en container (3-4 år sedan) var priset 3000 för tömningen samt en dagshyra för tiden den stod hemma.
då jag också arbetat inom fastighetsförvaltning vet jag hur pressat läget är för flertalet hyresvärdar,kommunala och privata. men vill du ta kostnaden med en hyreshöjning så må det vara hänt.
alternativet kunde istället vara just privata entreprenörer som kör skräpet till en central sorteringsanläggning. då kunde vi skippat återvinningscentralerna och bara behållt vanlig pappers o glasinsamling.
återvinningscentralen i byn är bemannad och öppen varannan dag,sedan finns det en anläggning för papper,glas,kartong som alltid är öppen men folk sköter det så jävla dåligt så det bästa vore att den togs bort,en blåsig dag är det papper i hela byn tack vare att folk lägger skräp utanför behållarna samt dumpar i stort sett allt.
någon hade tom försökt pressa ner en soffa i en container. dömt att misslyckas då hålen är för små för större grejor men kommunen får stå för kostnaden med städning.
jag har inte heller sett några andra öppna anläggningar som varit välskötta,personal kostar som bekant stora pengar och kan inte folk stoppa rätt grejor i rätt container så är väl frågan om utställda containrar har någon framtid.
många bostadsrättsföreningar har t.ex egna sorteringsanläggningar men där finns oftast en Ove som ser till att folk sköter sig. Ulf