sista (?) snön har smält bort och trots frysgrader på nätterna börjar det faktiskt likna vår,lökarna har börjat sträcka på sig och rönnspirean har börjat veckla ut blad,tibasten lyser härligt rödviolett och forsythian börjar lysa gul. Nu har det ju lovats härliga soliga dagar en vecka framåt så det ser lovande ut. affärerna har börjat med penseer och sättpotatisen har nått butiken.Dags att plantera med andra ord. Det är också dags att plantera om tomatplantorna och plantera om alla pelargoner samt att städa ut växthuset. Såg att det faktiskt var 17 grader nu på morgonen i mitt lilla växthus.Tomathuset får dock vänta lite till,i maj brukar det vara läge att fylla det.stora växthuset som ligger lite skuggigare får också vänta,det används mest till frö o perennahus och där är det fortfarande kallt.Det blir inte heller så mycket fröer nuförtiden då det tar för mycket tid samt att jag har svårt att få ut nya plantor,det är fullt i trädgården. Förr drogs det upp minst 100 sorter om året och det brukade bli ett tusental plantor.Det mesta slängdes dock då det var svårt att bli av med överskottet,vanliga trädgårdsmänniskor förstår inte uddaväxter från exotiska platser.Så trots växtmarknader o dyl. gick det mesta på komposten. Nu drar jag bara fram det som jag själv behöver så det är nu mest små fröplantor som slängs i samband med omskolning.Men visst 'är det slöseri att plantera ett 25-50-tal fröer och bara omskola 3-4 plantor. ulf
|