Detta är ju ett ämne som alltid brukar bli infekterat när man diskuterar det.... men precis som kristerh är jag också allergisk mot rök (och pälsdjur, parfym, hårspray etc), och tyvärr också mot människor som luktar av dessa saker. Naturligtvis är det inget personligt mot människan ifråga, en allergi är ju inget man väljer att ha. Ändå har jag faktiskt blivit utskälld av vissa rökare när jag bett dem inte röka inne i busskurer etc ("Stackars oss som blir förföljda av samhället" mm.). Och det är fruktansvärt pinsamt att behöva byta plats på bussen för att det sätter sig någon bredvid som framkallar allergin..... Att man inte får röka inne på många ställen är jättebra, men tyvärr är det många som ställer sig precis utanför entrén och bolmar istället, och det underlättar inte heller för oss som m%åste ta oss igenom. Sjukhus, tillexempel, där tycker man att det borde vara ganska långt mellan "rökrutan" och entrédörrarna... Alltså, INGET personligt mot rökare som individer, men jag personligen blir jätteglad den dagen det blir ännu mer rökförbud.
|